FANDOM

„Scientia est potentia!. Custodi illam! (Wiedza to potęga! Strzeż ją dobrze!).”
―dewiza
Symbol Zakonu Rycerzy Wielkiego Pokoju
Symbol grupy
Zakon Rycerzy Wielkiego Pokoju/Zakon Wielkiego Pokoju/Rycerze Wielkiego Pokoju
Typ władzy militarny
Twórca/Twórcy Kileazjasz
Dokument ustanawiający Ostatnia mowa Kileazjasza
Stworzone na podstawie Zakon Gwiazd
Lider Wielki Mistrz
Przywódca/Przywódcy Wielki Mistrz Farlick
Wybitni członkowie Arcturus Lwowski
Przemysław Przemkowski
Zieqeu
Eneraidola
Kalasher
Lanedilia Lwowska
Lilith Zrodzona w Mroku
Farlick
Pierwszy lider Wergoris
Kwatera główna Centrum
Naczelny wódz Wielki Mistrz Zakonu
Stolica/główna siedziba Centrum
Strefa wpływów Fantazja
Hymn Hymn zakonny
Powiązania Forum Fantasia
Data założenia wiele miliardów lat przed naszą erą
Data reorganizacji gdzieś w XV wieku

Zakon Rycerzy Wielkiego Pokoju, czasem zwany Zakonem Wielkiego Pokoju, Rycerzami Wielkiego Pokoju lub potocznie Rozjemcami Fantazji to jedna z najbardziej zagadkowych grup gildyjnych w Fantazji, darzona nienawiścią przez jednych i szacunkiem przez drugich. Celem Zakonu Rycerzy Wielkiego Pokoju jest tolerancja wzajemna z powodu wewnętrznego zróżnicowana, a na dodatek jednoczenie wrogów przy pomocy wspólnej walki z innym złem. Przez lata organizacja ta była nieformalnie zbrojnym ramieniem Centrum, podlegając zasadom wytyczonym przez Forum Fantasia. Skryci, owiani rozmaitymi legendami stanowili zarówno podziw, jak i cel wielu anty-centralnych grup rewolucyjnych.

Każdy ma swój kodeks, którym się kieruje. Porzucają oni dotychczasowe niesnaski, aby nieść pomoc tam, gdzie jest potrzebna. Co ciekawe są to w większości Twórcy, należący często do Wielkich Graczy: frakcji gry politycznej nazywanej Nieskończoną Wojną. Wytrzymać mogą tylko dzięki temu, że mają wspólnych wrogów - frakcje służące Hastadariusowi.

Historia

Narodziny i rozwój Zakonu

Początki Zakonu sięgają zarówno końca Zakonu Gwiazd jak i Starej Ery. Pierwszymi Rycerzami byli Reinkarnaci w trakcie Średniej Ery, inicjatywę po nich przejęli jednak Ludzie Realni, przybyli podczas Nowej Ery próbując stworzyć jakąś wspólnotę. Niestety sprawy potoczyły się dobrze znajomo - Nieskończona Wojna. Jedynie Forum Fantasia oraz Centrum gwarantowało jakąś neutralność. Ci którzy chcieli walczyć za wspólne dobro Fantazji i nie pozostawać bierni postanowili coś zrobić, więc założyli wedle starych zapisków nowy Zakon. W tamtych czasach nie było dnia żeby nie odbywała się wojna; Zakon niosąc więc pokój dawał wiele mieszkańcom Fantazji.

Wkrótce zaczęli przystępować kolejni przedstawiciele kolejnych ras, coraz więcej Ludzi Realnych stawało przeciwko grupom antypokojowym, jak kulty Chaosu, terroryści, anarchiści, a nawet przeciwko największemu wrogowi Zakonu - Sługom Upadłego Pierwszego. Odzyskiwano coraz więcej terenów, powracała cywilizacja, aż w końcu raz na zawsze grupy anarchistyczne wygnano na północ. Te południowe spotkała zagłada lub ucieczka do Niebezpiecznego czy Pustego Świata. Ustanowiono główną siedzibę tej grupy w Centrum, miała też działać za pozwoleniem i pod zwierzchnictwem Forum Fantasia.

Wojna o Pokój na Gai Bermudii

566158

Zakonnicy biorący udział w Wojnie o Pokój na Gai Bermudii

Gdzieś w 2015 roku eksplorując dalej Dolinę Wikiańską zakonna międzywymiarowa flota ekspedycyjna natrafiła na Gaię Bermudię. Początkowo rządy ziemskie podeszły do tego wszystkiego z dystansem, nikt nie brał na poważnie pogłosek o istnieniu grup kultywujących Upadłego Pierwszego i chcących jego rządy. Zgodzono się jednak na niewielki kontyngent wojskowy.

Wkrótce uformowano sojusz ONZ i Zakonu, mający na celu raz na zawsze zniszczenie terrorystów i przybyłych szybko Sług. Odkryto wówczas pierwsze tereny kultystów, opanowali między innymi Saharę czy Syberię. Cywili ewakuowano różnie, najczęściej do Nowego Świata. O ile udało się zniszczyć europejskie siły, o tyle walka z syberyjskimi była długa i mozolna, podobnie z saharyjskimi. Ostatecznie zniszczono siły saharyjskie, niedługo potem odzyskano Syberię. Odkryto niedługo później, gdzie uciekli wrogowie - koło podbiegunowe północne. Wielka armia ruszyła tam i pokonała ich. W czasie wojny odkryto też dotąd nieznany archipelag w Trójkącie Bermudzkim i wyspę o tej samej nazwie - Bermudia. Wojna ta, zwana Wojną o Pokój na Gai Bermudii, pomimo tego że trwała prawie 2 miesiące, doprowadziła do olbrzymich strat na niemal całej planecie. Pomimo to udało się ją wygrać.

Od tamtej pory Zakon nieustannie zwalczał Alians, aż w końcu prowadzeni przez Lwowskiego, zyskującego coraz to większe wpływy w centrum doprowadzili do sytuacji, że to Sługi broniły swoich ziem. Było to w czasie Krucjaty Północnej, trwającej w latach 30. XXI wieku miary terrańskiej. W roku 2050 stali się poważaną organizacją, a na swoich terytoriach prowadzą demokrację bezpośrednią. Na wypadek wojny jednak może się zmienić w juntę. Wiele wskazuje na to, że ten czas nadszedł - szykuje się ostateczna wojna między cywilizacjami Centrum, a Sługami.

Znane konflikty z udziałem Zakonu

  • Nieskończona Wojna - czasami Rycerze Wielkiego Pokoju musieli brać udział w misjach mających na celu ułagodzenie walk Wielkich Graczy lub aby jakaś frakcja nie stała się tą, która zwycięży pozostałe. W takim celu wysyłali swoich szpiegów, skrytobójców i innych członków wywiadu, aby sabotować działania takiej frakcji, jak na przykład musieli uniemożliwić skonstruowanie solariańskiej broni biologicznej, mającej na celu przetrzebienie struktur cywilnych Państw Nexusa i wymuszenie bezwarunkowej kapitulacji.
  • Krucjata Północna - wojna pomiędzy Aliansem Sług, a cywilizacjami Fantazji. Walka rozgrywała się na północ od Pól Krańca Światła i była pierwszym w historii momentem, kiedy Alians musiał sam bronić swoich terytoriów. Chodziło o pozyskanie nowych wymiarów poza Murem Krańca Światła, ostatecznie jednak okazało się to daremne, jednak udało się odwlec przygotowywany pochód Sług na Centrum.
  • Wojna o Pokój na Gai Bermudii - doszło do tego, gdy ekspedycje odkryły położoną w Dolinie Wikiańskiej świat zwany później Gaią Bermudią, na której obecnie leży główna linia frontu między Przymierzem, Porozumieniem a Układem. Przebiegała ona w 2015 roku i toczyła się od maja do września, wtedy też doszło do buntu w 110. Regimencie Ochotniczym Misji Pokojowej Zakonu, znajdującym się w miasteczku Centralia położonym na północny zachód od Lich City. Doszło wtedy do masowej ucieczki żołnierzy z koszar, złapano też sześciu głównych sprawców tego zdarzenia, jednak nie zdążyło się ich ukarać - skończyła się wojna. Wiadomo że Stany Zjednoczone, Unia Europejska, nowo powstały później Związek Radziecki oraz Chiny walczyły przeciwko Osi Sług, która przegrała. W skład Koalicji weszło większość cywilizacji Fantazji, Organizacja Narodów Zjednoczonych, Federacja Bermudzka i wreszcie Rycerze. Po drugiej stronie barykady stanęli Alians Sług, grupa Abu Sajjafa, Neuen Drittes Reich, Państwo Islamskie i wiele milionów ochotników z kultów plagiatyzacji ukrytych w całej Fantazji. Sługi przeprowadziły desant na Antarktydę, Arktykę, Syberię, Saharę i wiele innych anekumen. To wtedy odkryto wcześniej nieznaną nikomu spoza Trójkąta Bermudzkiego wyspę Bermudii.

Grupy członkowskie

  • Związek Młodzieży Zakonnej - młodzieżówka Zakonu. Zazwyczaj robi to co rozmaite rzeczywiste organizacje harcerzy. Wykazują duże podobieństwo do radzieckich pionierów, ale w przeciwieństwie do nich są oddani sprawie Rycerzy niosących światu pokój i nadzieję. Młodzieżówka ma na celu wychowanie w duchu ideologii nastawionej na zwalczanie Aliansu Sług Hastadariusa. Dzielą się na Filary, z których każdy ma inne zadanie, jak na przykład pomoc emerytom i rencistom, czy czyny społeczne, polegające na sprzątaniu parku, stawianiu ławek czy budowie przystanków, a także malowaniu obrazów i kopii arcydzieł.
  • Jednostka Walki Informacyjnej - służba wywiadu i kontrwywiadu zakonnego. Zabezpiecza najważniejsze informacje jakie mogą potencjalnie zaszkodzić instytucji, ale też i samemu Centrum. Najlepsze jest jednak to iż nikt nie wie kto do niej należy oraz ile osób jest w niej zrzeszonych. Gdziekolwiek pojawia się JWI nie ukryje się przed nimi żadna, nawet doskonale schowana tajemnica, przez co w ich towarzystwie światło dzienne ujrzą niejedne przykre i odrażające fakty, między innymi kto z kim spał w jednym łóżku czy kto kogo zabił w przeszłości, jak również kto kiedykolwiek zafascynował się Arkanami.
  • Armia Wielkiego Pokoju - siły zbrojne Zakonu. W przeciwieństwie do Bractw Rycerzy podzielonych na Syndykaty składające sie z Hanz ta jest regularnymi siłami zbrojnymi ze sztywną hierarchią, jednak ochotnicza w paru przypadkach. Jednak nie, jeśli chodzi o mieszkańców z terytoriów zakonnych w Nowym Świecie czy tak zwanych Włości Wielkiego Pokoju.
  • Kordon Wasali Zakonnych - grupa państw oddzielająca Światy Anarchistyczny i Barbarzyński od Starego i Pustego. Choć są one niepodległe, to jednak mają ograniczoną suwerenność, między innymi ich wojska są całkowicie podległe decyzji Zakonu. Politycznie nie należą do nikogo, aczkolwiek mogą dostać wsparcie od sąsiadujących z nimi Wielkich Graczy.

Filozofia Wielkiego Pokoju

Rycerze zrzeszeni są wokół jednej wspólnej ideologii, jaka znalazła wielu popierających ją mieszkańców, bo ponad połowę żyjących na cywilizowanych terenach osób. Według nich Wielki Pokój to ideologia, która kultywuje głównie pokój i braterstwo broni. Oznacza to, że jeśli pokój ma istnieć to musi istnieć również współpraca między cywilizacjami. Choć konflikty nadal istnieją to nie mogą istnieć w przypadku większego zła. Filozofia ta jest trochę podobna do znanej z Astronomicanu filozofii tak zwanego Większego Dobra, gdzie bezinteresowność nie przeszkadza w budowaniu własnych cywilizacji czy wyznawaniu swoich wierzeń.

Tau'va różni się jednakże tym, że złem jest plagiatyzacja, a ponadto każdy kto ją wyznaje zgadza się, że tylko wspólna działalność może zaprowadzić harmonię. Ponadto należy zachować różnicę między dobrem, a złem, a Wielki Pokój uważa, że za wszystkie klęski odpowiadają trzy rzeczy, jakie trzeba wyeliminować: zazdrość, strach i pycha, ponieważ kojarzą się z plagiatyzacją.

Organizacje rycerskie

Bractwa to niezależne oddziały specjalne Zakonu, które mają trzy podstawowe cele - eliminowanie agentów Aliansu Sług i innych grup terrorystycznych, pomaganie miejscowej ludności oraz ochrona Fantazji przed niebezpieczeństwami w postaci demonów czy innych potworów, powstałych również podczas Starej i Średniej Ery. Bractwa dzielą się na Syndykaty, a te na Hanzy zrzeszające najwyżej 20 osób. Bractwo to 5 Syndykatów, a więc 100 osób. Hanzy operują na małym terenie, Syndykaty obejmują tereny Hanz, a Bractwa - Syndykatów. Pierwsze najczęściej operują na obszarze wielkości kilku państw, Syndykaty na obszarze kontynentalnym, a Bractwa na obszarze planetarnym. Nad nimi umieszczone są tak zwane Fundacje, które swym zasięgiem obejmują całe gromady, potem istnieją Familie, które ogarniają galaktykę, zaś nad nimi - Konklawe.

Władzę nad Konklawe ma Synod, kontrolujący cały wymiar, zaś Synody podlegają Pieczętni. Każda Pieczętnia kontroluje Synody w wybranym świecie i odpowiada przed Radą Zakonną z Wielkim Mistrzem na czele. Wszystkie te powiązania są jednak niezwykle luźne między sobą. Niemniej Rada ma spory wpływ na pozostałe grupy. Fundacje obejmują około 25 Bractw, a więc to 2500 rycerzy. 40 z nich do Familii, a więc jest to nawet 100 tysięcy osób. Konklawe to tuzin, czyli 12 Familii, czyli nawet milion dwieście tysięcy ludzi. Synod to 6 Konklawe, a więc 1,2 miliona istot z każdego konklawe to nawet 7,2 miliona osób. Rycerze dzielą się na cztery grupy: Adeptów (nowicjuszy), Paziów (wojaków), Giermków (weteranów) i Kawalerów (dowódców). Adepci szkolą się w doktrynie oraz walce, a kiedy staną się Paziami obejmują dowództwo nad niższymi stopniem, sami zaś podlegają Giermkom. Całą grupą kieruje Kawaler, który kieruje wszystkim. Nie ma innych tytułów, dodaje się jedynie na przykład Giermka Hanzy lub Kawalera Bractwa.

Znani członkowie

  • Farlick - najdłużej panujący Wielki Mistrz Zakonu, najstarszy, najmądrzejszy i najlepszy w walce. Przywódca organizacji, doświadczony choć nie przychylny wszelkim zmianom, przez co ostro krytykowany zarówno przez Wielki Układ, jak i Przymierze Bermudiańskie.
  • Arcturus Lwowski - wszechmonarcha Nexusa i obecny Wielki Mistrz. Był żołnierzem regularnym Zakonu, na skutek rany w prawej nodze przez nazistowski myśliwiec podczas bitwy o Lich City przeniesiony do 110. Regimentu Ochotniczego. Po wojnie otrzymał możliwość wstąpienia ponownie do armii zakonnej, co wykorzystał. Po 3 miesiącach walk w Świecie Anarchistycznym wrócił do Wielkiego Układu.
  • Lanedilia Lwowska - żona wszechmonarchy Nexusa, jego adiutantka. Lanedilia preferowała styl charakterystyczny dla łotrzyków. Skrytobójczo zabiła kilkunastu Egzekutorów Gwardii Bożej. Sama zrezygnowała z funkcji Starszej za aprobatą Rycerzy.
  • Przemysław Przemkowski - najsłynniejszy weteran Zakonu, doskonale zna Sługi oraz walczy z plagiatyzacją na wszelkie możliwe sposoby.
  • Eneraidola - Kronikarka Zakonu, ma za zadanie spisywać wszystko co tylko się wydarzyło. To ona stworzyła mapy Fantazji, jest też jedyną osobą ze Świata Niezbadanego, która dotarła do Centrum i została przyjęta w szeregi zakonne. Jej znajomość praw międzywymiaru oraz kilka stworzonych czarów pozwoliły zdobyć kilka wymiarów Świata Anarchistycznego.

Ciekawostki

  • Zakonnicy noszą podczas wielu akcji kaptury i płaszcze zapięte jedynie pod szyją. Ich podstawowa broń to jednoręczny oręż do walki wręcz, a na dystans stosują pistolety.
  • Oznaczenia stopni, mundury i przypominają stopnie z czasów tuż przed Pierwszą Wojną Światową - ochotnicy używają oznaczeń austro-węgierskich, piechota morska rosyjskich i radzieckich, marynarka brytyjskich, lotnictwo i siły gwiezdne francuskich, zaś wojska lądowe i pancerne tych z Drugiej Rzeszy Niemieckiej.
  • Członkowie Zakonu zwracają się do siebie w dwóch formach: najczęstszej bracie/siostro [tytuł w hierarchii] oraz rzadziej lordzie/lady [imię członka] z [nazwa miejscowości z jakiej pochodzi].
  • Zakon, w przeciwieństwie do Sług i powiązanych z nimi organizacjami, jak również do swoich własnych sprzymierzeńców, nigdy nie zabija cywili, ale jeśli trzeba - nie zawahają się torturować kogokolwiek.
Angielska wersja