FANDOM

„Nexus jest wieczny!”
―dewiza Wielkiego Układu.
CoD-MW2 - OST - 11- Onwards
Flaga Wielkiego Układu
Flaga Wielkiego Układu
Wielki Układ
Typ władzy monarchia konstytucyjna
Waluta regionalne waluty; wspólną obrano tak zwany rubel nexusiański
Twórca/Twórcy Arcturus Lwowski,
Lanedilia Lwowska,
Ora Jano
Dokument ustanawiający Mowa koronacyjna
Konstytucja Wielka Księga Praw Wspólnych i Regionalnych
Stworzone na podstawie Arcyimperium Nexusa i Sojusz Wspólnej Obrony
Lider Arcturus i Lanedilia Lwowscy (monarchowie), Ora Jano (kanclerz, szef rządu)
Przywódca/Przywódcy Arcturus Lwowski (wszechmonarcha, szef państwa),
Lanedilia Lwowska (wszechmonarchini, szefowa wywiadu i kontrwywiadu),
Ora Jano (kanclerz, szef rządu),
Wielka Tajna Rada Nexusa (faktycznie)
Wybitni członkowie Arcturus Lwowski (wszechmonarcha),
Lanedilia Lwowska (szefowa wywiadu i kontrwywiadu),
Ora Jano (kanclerz),
Graf van Goerher (szef sztabu)
Pierwszy lider Arcturus i Lanedilia Lwowscy
Naczelny wódz wszechmonarcha, kanclerz (urzędowo)
Organ ustawodawczy Parlamentum,
Senatorum,
Prezydium
Organ sądowniczy Trybunał Konstytucyjny
Organ wykonawczy Wszechmonarcha,
Kanclerz
Stolica/główna siedziba Pałac Nexusa (inaczej: Nexus)
Strefa wpływów Płaskowyż Nexus,
Bermudia,
Kaisergalaxia,
Centrum,
wiele innych wymiarów
Język Nexusiański, wspólny, ponadto wiele innych i regionalne
Religia Kościół Simowy,
Wiara Nexusiańska,
Wieczny Ogień,
prawosławie,
Melitele,
Wielkie Słońce,
Kult Mrocznej Wieży
Święta narodowe 24 grudnia - Dzień Początku Wielkiej Krucjaty,
19 czerwca - Dzień Zakończenia Wielkiej Krucjaty
Hymn Zjednoczeni przetrwamy wszystko
Powiązania Armia Nexusa (siły zbrojne frakcji)
Data założenia 2016

Państwa Nexusa (inna nazwa to Wielki Układ) to prowadzone przez imperatora Unii oraz swojego wszechmonarchę w jednej osobie Arcturusa Lwowskiego narody Nexusian wchodzące w skład Wspólnoty i Koalicji. Ich wrogami są grupy powiązane z Przymierzem Bermudiańskim lub nawet będące jego członkami. Początki sięgają ustanowienia Imperium Nexusa i nowych państw, kierowanych przez regentów, desygnowanych z rozkazu Lwowskiego. Swoją siedzibę mają w olbrzymim zespole budynków nazywanym Pałacem Nexusa. Ich sloganem są dwa hasła: "Z naszym wszechmonarchą nie znamy granic" oraz "Wolność i tolerancja. Równość i chwała. Braterstwo i jedność".

Są ważnym uczestnikiem Nieskończonej Wojny, doktryna tam panująca jest niejednoznaczna - każdy region ma własny ustrój, jednak wszystkie są w pewien sposób monarchiami, gdyż rozmaici prezydenci i regenci zarządzają regionem. Forma państwa przypomina nieco Pierwszą Rzeszę Niemiecką i wiele rozmaitych mocarstw z historii prawdziwego świata. Wojskiem jest tak zwana Armia Nexusa, stanowiąca rodzaj tygla rozmaitych sił zbrojnych, grup rebelianckich oraz bojówek, aczkolwiek jest ona wyjątkowo dobrze zorganizowana - ma jednolity system hierarchii dowodzenia, a wszyscy noszą tylko i wyłącznie przy rękach opaski czerwone ze złotym kwadratem w połowie niej, zawierającym białą gwiazdę piecioramienną z czarną Aquilą. Mundury mają też ukazane stopnie, a na czapkach widnieje często znak Nexusa - wspomniana wcześniej biała gwiazda pięcioramienna z czarną Aquilą.

Charakterystyka

Opaska Wielkiego Układu

Opaska wojsk Państw Nexusa

Państwa Nexusa są podzielone w wielu przypadkach - podczas gdy jedne żyją z rolnictwa, inne pławią się w luksusach. Wszystkie jednak hołdują ideałom wolności, równości i braterstwa, a więc każde z nich ma niekiedy rządy twardej ręki, lecz nadal istnieje tam duża swoboda oraz wolność słowa i wyznania. Nie ma rasizmu, a każda grup stanie w obronie innej, ponieważ według ideologii można przetrwać tylko w jedności i prawości. Wszystkie państwa Nexusa mają własne barwy, ale muszą mieć gwiazdę z Aquilą i chociaż jeden kolor z flagi sojuszu. Jednak nie dotyczy to wszystkich państw, tylko te które w nazwie mają słowo "Nexusa". Są to tak zwane narody założycielskie Wspólnoty. Potem doszła do tego Koalicja, którą cały alians razem z innymi krajami proklamował. W rezultacie powstały Państwa Nexusa, które zyskały miano Wielkiego Układu.

Historia

Nowe Imperium - początek unifikacji

Za początek Państw Nexusa uznaje się moment koronacji w pałacu na planecie Arcturus młodego, ledwie 15-letniego Arcturusa Lwowskiego, który ogłosił rozpoczęcie Wielkiej Krucjaty, której celem było zakończenie istnienia anarchii i chaosu w Nexusie oraz proklamacja wspólnoty państw, takich jak republiki, monarchie i inne. Założył nawet tak zwaną Wszechpolicję Nexusa, w charakterze i działalności podobnej do NKWD, Cze-Ka i innych organów ścigania działalności antyrządowej. Pierwsze bitwy kończyły się klęskami, jedynie tereny rdzenne były pod jego władzą.

Na początku 2013 roku Lwowski zyskał nad wrogami przewagę, rozpętując w wielu miejscach istną wojnę błyskawiczną, używając chirurgicznych ataków i zawiązując sojusze z rozmaitymi organizacjami. Na liczne tereny powracało prawo. W wielkiej bitwie pod Wenerą flota Imperium pokonała Królestwo, odpierając ze swojej wyspy siły wroga, dzięki nowym technologiom S.A.A.T., Eden Initiative i Global Trust ze świata ANNO 2070. Wówczas nowe państwo szło jak burza na frakcje jej wrogie, jakimi były Cesarstwo Hikru, Królestwo Angjailu i Rzesza Wolfeńska. Upadek tych trzech państw zapoczątkował istnienie Wspólnoty, która była symbolicznym powstaniem Państw Nexusa. Ich nazwy zmieniono na Cesarstwo, Królestwo i Rzesza Nexusa, dodając im rozmaite kraje, które się im opierały.

Unifikacja fanonów i zwycięstwa na wszystkich frontach

Dopiero z czasem doszło  do powołania Wspólnoty Nexusa. Aby upamiętnić tamten dzień w jednym ze sztucznych wymiarów stworzono wielki kompleks pałacowy, dziś znany jako Pałac Nexusa. Przeciwni zjednoczeniu byli praktycznie wszyscy - skorumpowani biznesmeni, faszyści, fałszywi komuniści i masa innych grup. W połowie roku 2013 zaczął niespodziewanie wszędzie zwyciężać. Wstępowała do niego cała masa frakcji, gotowych mu pomóc. Tak było z alternatywnymi Stanami Zjednoczonymi lub Imperium Rosyjskim, najwięcej trudności sprawiły mu jednak tereny powstałe w wyniku wojen nuklearnych, albo pojawienia się rozmaitego zła.

Za priorytet uznał unifikację fanonów oraz obalenie faszystowskich i komunistycznych dyktatorów. W tym celu zebrał ogromną armię, wręcz hodował i tworzył całe hordy. Pod jego chęcią zjednoczenia każdego zdołał pokonać nie tylko Imperium Człowieka, ale i Oceanię. W roku 2015 odkrywał coraz to więcej miejsc fikcyjnych, tworzył nowe i sposobem wchłaniał coraz to kolejne organizacje oraz rządy. Choć w wielu miejscach zaczął słabnąć, wydawał się zwiększać z każdą klęską swoją armię coraz bardziej. Bali się go już nie tylko jego wrogowie, ale nawet zwolennicy. W listopadzie 2015 roku zorganizowano nawet zamach na niego, ale Wszechpolicja i Biuro Bezpieczeństwa Publicznego uniemożliwiło wyrządzenie krzywdy.

Masakra w Londynie - 13 marca 2016

London World News donosi o krwawej walce pod London Nautica.

Najkrwawsze boje toczono w 2016 roku. W tamtym momencie pokonując liczne Technokracje i wielkie państwa o potężnym arsenale wojskowym nie zauważył, że powstał sojusz mu przeciwny. Najbardziej krwawa walka wszechczasów w Nexusie toczyła się w Londynie ze świata Wolfenstein. Tamta walka była znana jako masakra pod London Nautica. Niemniej walka ta była początkiem końca nazistowskiego imperium w tym wymiarze. Wkrótce zdobyto też Brytanikę oraz szereg innych narodów. Ostatnie fanony ugięły się na początku maja, wraz z rozpoczęciem maja.

Ostatnie boje Wielkiej Krucjaty oraz odkrywanie i ekspansja na nowe tereny

US Army kontra irańska armia

Jedne z ostatnich walk Wielkiej Krucjaty toczyły się na ulicach rozmaitych miast.

Ostatnie walki toczyły się przeważnie z autokracjami rozmaitej maści. Wszelkie konflikty zaczęły się kończyć od połowy maja do połowy czerwca. Ostatni bój, stoczony nad Nowym Meridianem skończył się dla jego wrogów tragicznie - pokonane siły nie mogły stawić już mu oporu. Jego wrogowie podpisali akt bezwarunkowej kapitulacji. Oś Antynexusiańska rozpadła się. Do tej walki doszło 19 czerwca 2016 roku.

Następnego dnia wyruszono budować dalej kolejne terytoria. Ale nie wiadomo co teraz planuje ze światem. Wiadomo, że nadal toczy setki rozmaitych walk, mimo tego że nie były i nie są one częścią Wielkiej Krucjaty. Jedynie najwięksi z mędrców wiedzą, co się wydarzy. Z tego co wiadomo, wypływają liczne doniesienia o przemieszczaniu się na inne fronty wielu rozmaitych jednostek, między innymi na front walk z państwami Przymierza Bermudiańskiego. W tym samym czasie, gdy Lwowski jednoczył światy za pomocą szczelin wymiarowych dokonał ekspansji na domeny Wikii i wielu innych terenów Internetu. Zaintrygowany wysłał emisariuszy, których przyjmowano normalnie i miło. Swoją eksplorację nieznanych przestrzeni rozpoczął w listopadzie 2014 roku, ale na Wikię trafił pod koniec stycznia 2015 roku. Z czasem realizował projekty, a jeden z nich kompletnie sprawił, że runęła jego chęć możliwości zdobycia jakiejkolwiek władzy lub sławy. Jeden z Twórców, niejaki Przemysław Przemkowski, wypróbował i stworzył tak zwaną bombę memową, a było to w październiku 2015. Imperium skonstruowało ją, ale dopiero 22 lutego w następnym roku.

Nieskończona Wojna oraz uformowanie się Koalicji

Plakat propagandowy Ochotniczych Korpusów Posiłkowych

Jeden z plakatów propagandowych Armii Robotniczej, jednej z grup Ochotniczych Korpusów Posiłkowych

W grudniu 2015 roku Imperium dołączyło do Nieskończonej Wojny, a w ślad za nim poszły wszystkie frakcje obecnego Wielkiego Układu, które stały się jednym blokiem polityczno-militarnym. Doprowadziło to wkrótce do Wojny Bermudiańskiej, której fronty stanęły w miejscu na początku kwietnia 2016 roku. W tamtym czasie, podczas bitwy pod Nowym Walerianburgiem odparto Netrolle, frakcję z którą walczyło Imperium Nexusa. Na wieść o kolejnych zwycięstwach i godnym przeciwniku przychodzili ochotnicy z całego Nexusa. Wniosek był jeden - powstanie Koalicji Nexusa. Jednak pod Alicetown fala zwycięstw się skończyła, a dopiero w bitwie o Ortę odparto wroga. To właśnie wtedy powstały Państwa Nexusa, jako prawnie istniejący sojusz. Wtedy to jednak, w marcu 2016 roku, toczyły się olbrzymie batalie zarówno w Wielkiej Krucjacie - która była prywatną sprawą Wspólnoty - jak i w Nieskończonej Wojnie. Wraz z nastaniem 19 czerwca kampania ta zakończyła się, a Wspólnota ustanowiła na stałe swoje granice.

Wspólnota, Koalicja i sojusznicy - narodziny prawne Wielkiego Układu

Prawne powstanie rozpoczyna się pod koniec lutego 2016 roku. Wtedy to podpisano rozmaite pakty oraz traktaty, które zjednoczyły Koalicję, Wspólnotę oraz ich sojuszników pod jedną banderą - Państw Nexusa. Choć ta frakcja nie ma jednolitej waluty oraz kultury to jest wyjątkowo znaczącą frakcją w Nieskończonej Wojnie. Wiele razy Wielki Układ tworzył tymczasowo sojusz z Triumfem Akzjany oraz Templariuszami Solariańskimi przeciw Przymierzu i Prawdzie. Jednak teraz walki utknęły po pewnym czasie w martwym punkcie i ani on, ani jego wrogowie nie zrobili postępu w walkach.

Do czasu aż nastąpiła Ofensywa Scheffenberga. Siły Państw i Unii zostały wyparte z Bermudii, a Krajowa Republika Ludowo-Demokratyczna i Arcyksięstwo Nowego Lizandrysu zostały podbite. Wkrótce jednak przeprowadzono udany kontratak zwany operacją "Morski Piasek". Siły Przymierza zostały wyparte i znowu wszyscy wrócili do punktu wyjścia, ale pozwoliło to odkryć lukę w obronie. Pewni teraz ataku na Piekło siły bermudiańskie broniły tego miasta kosztem linii, a to pozwoliło na zmasowany atak. Przełamanie linii podzieliło Przymierze wzdłuż granicy Piekła i Federacji, doprowadzając do zajęcia tych terenów i otoczenia państwa Lilith Zrodzonej w Mroku. Doszło do pokonania Federacji poprzez upadek Dystryktu oraz zdobycie Metropolii, stolicy Federacji Bermudzkiej. Następnie padł Mars Cesarski i rozpoczęło się oblężenie stolicy Kaiserreichu. Nie udało się jednak odnieść sukcesu.

Obrona Płaskowyża

Shoot by saturnoarg-d36f2p0

Przymierze atakuje Wielki Układ na Płaskowyżu Nexus.

Wkrótce Przymierze przeprowadziło niespodziewaną operację - "Karty na stół". Siły wroga wtargnęły do samego centrum imperium, jakim był Płaskowyż Nexus. Postawiono wszystkich w stan pełnej gotowości, ściągnięto wszystkie siły, jakie było tylko można. Mimo to wróg doszedł aż do wymiaru SPORE Nexus, stolicy Państw. Stamtąd miałby prostą drogę do Pałacu i tym samym - zniszczenia Nexusian. Jednakże w porę przybyła odsiecz, a i sami mieszkańcy nie zamierzali poddać się, ale walczyć dalej ku chwale tego, kto dał im to, co było przez nich tak długo oczekiwane - spokój i brak konfliktów w regionie.

Ostatecznie siły zostały wygnane aż na wyspę Afenetreti, ale i tam padły. Z całego składu sił inwazyjnych przetrwało ledwie 3%, co było permanentą przegraną sił bermudiańskich, ale cena była wysoka - ponad 40% sił Armii Nexusa padło. To tylko przyspieszyło budowę Letztewunderwaffe, broni która miała zniszczyć ponoć cały wymiar przy pełnej mocy głównego działa. Zdecydowano się najpierw na oblężenie jednostkami po odbudowie armii, a potem wraz z dokończonym projektem wymiar Bermudia Secunda miał raz na zawsze zginąć.

Atak na Bermudia Secunda

12 maja 2019 roku rozpoczął się szturm. Atak na Bermudia Secunda był wyjątkowo paskudny - okręty ginęły w ciągu sekund, transportowce rzadko docierały, a nawet przy wejściu czyhały potężne pancerniki, niszczące jednym uderzeniem nexusiańskie fregaty. Udało się zdobyć bramę i przeprowadzić desant. Siły dotarły do wymiaru dzięki stworzonym na miejscu bramom, jakie miały koordynaty z innych regionów Fantazji. Inwazja ruszyła. Siły Przymierza ściągały na tyle, na ile tylko mogły. Niestety jedynie mogły na krótko zatrzymać siły. Wkrótce jednak w listopadzie 2019 roku wynikła sytuacja patowa i nijak nie można było znaleźć wyłomu. Niedługo potem z lekka zaczął się cofać Układ. Na styczeń 2020 powolne cofanie się okazało się skuteczne - siły Przymierza zaczęły się wykrwawiać, a oni otrzymywali posiłki. 6 maja padł rozkaz całkowitego wycofania się i zniszczenia bram międzywymiarowych z wyjątkiem tej prowadzącej do wymiaru Kaisergalaxia.

Okazało się, że Letztewunderwaffe było ukończone, ale leciało dosyć wolno. Maszyna dotarła dopiero 20 lipca 2020 roku i natychmiast otworzyła ogień. Tydzień wcześniej siły Przymierza odkryły co się dzieje, więc przylecieli do bramy, która znajdowała się w drodze, do jakiej można było się dostać dzięki bramie na Marsie Cesarskim. Transwymiarowiec dotarł do bramy wiodącej z międzywymiaru do Bermudii Secundy. Działo osiągnęło pełną moc i walnęło. Liderzy i władza uciekła, ale hasła jakie słyszeli, były paskudne - to było wywołanie Wielkiego Wybuchu. Wszystko co znali, natychmiast obróciło się w skalne i skażone promieniowaniem, chemicznymi substancjami, anomaliami oraz wirusami pustkowia.

Koniec Wojny i okres spokoju

Spotkanie na Luciusie

Podpisanie i ogłoszenie pokoju między Przymierzem, a Państwami.

Do Centrum wiadomość ta dotarła natychmiast i domagali się, by 2 dni później podpisać rozejm. Pod groźbą unicestwienia przyjęto ultimatum i postanowiono podpisać go na Górze Smoczej. Dwa tygodnie później, to jest 05 sierpnia 2020 roku, zdecydowano się podpisać traktat pokojowy między sobą na Luciusie w wymiarze Astronomican. Zobowiązano się zaprzestać wszelkich działań wojennych na 10 lat i oddać zajęte ziemie, ale Przymierze Bermudiańskie musiało wypłacić wyższe reparacje oraz na okres roku, a ich ziemie zajęły siły demilitaryzacyjne Centrum i Układu jednocześnie, z połączonym sztabem obu stron. Tym samym zwycięscy panoszyli się bez żadnych zasad, zachowując się jak jacyś łupieżcy.

Koniec Wojny Bermudiańskiej przyniósł jednak spory kryzys i tym samym olbrzymi ból dla wszystkich. Doszło do podniesiena cen, wzrostu bezrobocia na niebywałą skalę oraz kompletnych brakach w armii, która przestała być potęgą. Niestety nie skończyło się na tym - przeniósł się na inne tereny Fantazji, można też założyć, że i na Anarchistyczny Świat. Doszło do licznych protestów, ale jakoś udało się uniemożliwić rozpad. Wkrótce Lwowski został liderem Panteonu Twórczego, potem Wielki Kanclerzem i w końcu Wielkim Mistrzem. Razem z Kimzakowanem, Solarią i swoim ojczystym Nexusem stworzył Sojusz Wspólny Fantazji, mając zamiar raz na zawsze skończyć z Aliansem Sług Hastadariusa i tym samym załatwić jedno zagrożenie dla swojej potęgi.

Wojna o Fantazję

W trakcie Wojny o Fantazję Wielki Układ i Unia ogłosili przynależność do Sojuszu Wspólnego Fantazji. Są zapleczem militarnym, jak również politycznym porozumienia. Przyjmują na siebie pierwszy ogień walki i są obrońcami całej znanej nam krainy. Wielki Układ jest niezaprzeczalnie gigantem i supermocarstwem, dysponującym najbardziej niszczycielskim orężem jakikolwiek by on nie był. Lwowski osobiście stoi na czele sił walczących, licząc na to że stanie się równie wielki co sam Kileazjasz, bo arcyimperatorów prześcignął już dawno.

Ważniejsze wymiary

  • Pałac Nexusa - stolica Wielkiego Układu. Jest to sztucznie stworzony wymiar, pełen pałaców i okazałych budowli, jak również najsilniej broniony. Nikt nigdy nie zdołał podejść do tegoż miejsca, aby móc prowadzić tam działania wojenne.
  • SPORE Nexus - pierwszy kontrolowany przez frakcję wymiar. Początkowo to on był stolicą Państw. SPORE Nexus jest ostoją całej frakcji oraz symbolem, ponieważ to tu zaczęła się Wielka Krucjata Nexusiańska, walka o zjednoczenie terenów dawnej wspólnoty, upadłej jakieś 300 lat ziemskich temu.
  • Imperaquila - wymiar fanonu Warhammera 40,000. Słusznie panuje tutaj przenośnia "jak dla Imperium Romanum Hellada była fundamentem całej kultury, tak i Imperaquila pełni taką rolę dla Wielkiego Układu". Taką rolę bowiem pełni, jest miejscem gdzie żyje nie tylko elita wojskowa, lecz także i kulturalna.
  • Coprool - wymiar, który jest fanonem StarCrafta. Dołączył po tym, jak Sektor Koprulu zaatakował już drigu raz Dyrektoriat Zjednoczonej Ziemi, a Wspólnota wyciągnęła obrońcom pomocną dłoń. Od tamtego czasu jest to wymiar obfitujący w laboratoria bioinżynierii i rozwoju technologii nukleoplazmowej.
  • Alteterra - wymiar fanonu Warhammera Fantasy. Pełni w Wielkim Układzie taką samą rolę co Egipt dla Rzymu lub Bizancjum dla Europy Wschodniej w średniowieczu.
  • Trójgraniczny Centralny - kontrolowana jest niewielka ilość planet oraz tereny południowe wyspy Bermudia, to tam znajduje się Unia - państwo w unii personalnej z Państwami. O kontrolę nad nim spierają się Państwa, Przymierze i Porozumienie.

Członkowie

Wspólnota

Flaga Imperium

Flaga Wspólnoty

Wspólnota Nexusa to jeden z dwóch głównych sojuszy, który powołał Państwa do istnienia. We Wspólnocie są niemalże wszystkie zjednoczone w Wielkiej Krucjacie Nexusiańskiej państwa, jak Imperium Nexusa lub Rzeczpospolita Nexusa. Wspólnota stanowi rodzaj paktu polityczno-ekonomicznego, założonego początkowo w celu wzajemnej pomocy ekonomicznej bez względu na to, jaki jest ustrój w państwie należącym do niej. Stanowi formę ONZ i UE.

Członkowie

  • Imperium Nexusa
  • Cesarstwo Nexusa
  • Królestwo Nexusa
  • Księstwo Nexusa
  • Brytanika
  • Republika Nexusa
  • Rzesza Nexusa
  • Fedrepublika Nexusa
  • Rzeczpospolita Nexusa
  • Technokracja Boreańska
  • Germania
  • Federacja Nexusa
  • Federacja Niezależnych Miast-Państw
  • Konfederacja Nexusa
  • Unia Nexusa

Koalicja

Flaga Koalicji Nexusa

Flaga Koalicji

Koalicja Nexusa to drugi z głównych sojuszy, który powołał Państwa do istnienia. Koalicja Nexusa, w przeciwieństwie do Wspólnoty, jest paktem polityczno-militarnym i ma na celu obronę wspólną przed wrogiem. Po podpisaniu Traktatów Kriegańskich oba sojusze stanowią nierozłącznie Wielki Układ. W większości przypadków Koalicja zajmuje się wojnami, podczas gdy Wspólnota wzięła na siebie sprawy zagraniczne i wewnętrzne. W strukturach jest podobna zarówno do NATO, jak i Układu Warszawskiego.

Członkowie

  • Wspólnota Nexusa
  • Pakt o Ochronie Ziem
  • Koalicja
  • Unia Starego Świata
  • Unia Nowego Świata
  • Skonfederowane Stacje Podziemnej Kolei
  • Skonfederowane Stany Rejukagh

Stalkerzy Kalashera

Znak Stalkerów Kalashera

Flaga Stalkerów

Stalkerzy Kalashera to związek grup, państw i wielu innych frakcji o charakterze stalkerskich - mają ustrój komunistyczny oraz prowadzą działania na pustkowiach. Za siedzibę przyjęli sobie wymiar Kalashergrad i Nexusiańską Zonę Czarnobylską. W tej frakcji przetrwają jedynie najsilniejsi oraz najinteligentniejsi. Wywodzą się od Stalkerów, ugodowej i liberalnej frakcji Ultranacjonalistów. W strukturach jest podobna do bolszewików, a przeważnie zajmuje się działami militarnymi i naukowymi, jak również prowadzi agitację polityczną. Wielu oficerów Wszechpolicji pochodzi właśnie z tej frakcji.

Państwa w unii personalnej

Pozostałe

Najważniejsi przedstawiciele

Ciekawostki

  • Wielki Układ przypomina wojskiem Układ Warszawski, ustrojem Zjednoczone Królestwo, administracją Starą Rzeszę, a kulturą - Europę z czasów La Belle Epoque i Związek Radziecki okresu socrealizmu; tak jak wielu innych Wielkich Graczy stanowi aluzję do dawnych supermocarstw oraz sojuszy z XIX oraz XX wieku.
  • W Wielkim Układzie fanon Warhammera Fantasy i 40,000 pełni tą samą rolę, co w starożytności dla Imperium Romanum pełniła Grecja, zwana też Helladą - stanowi fundamenty prawie całej cywilizacji.