FANDOM

Kawka

Klasa Kawka - transwymiarowiec Wielkiego Układu

Transwymiarowce są rodzajem transatlantyków w Fantazji, jednak w przeciwieństwie do nich nie tylko latają, ale są przeznaczone do podróżowania przez niebezpieczny dla istot rozumnych tak zwany międzywymiar, który jest tak jakby krainą-pomostem między rozmaitymi wymiarami[1].

Historia

Wnętrze transwymiarowca dla pasażerów drugiej klasy

Wnętrze transwymiarowca do pasażerów drugiej klasy z okresu La Belle Epoque

Pierwsze transwymiarowce datuje się na Starą Erę i były konstruowane przez Pierwszych w niebywale olbrzymich stoczniach, w międzywymiarze, a nie tak jak w Średniej oraz Nowej Erze w wymiarach. Mimo to transwymiarowce Reinkarnatów nie były prymitywniejsze, ale takie same. Podobnie zresztą jeśli chodzi o istoty w czasach Ludzi Realnych, które stworzyły bardziej zaawansowane konstrukcje od wcześniejszych ras, zwłaszcza ras Twórców. Transwymiarowce te były jednymi z najlepiej rozwiniętych technologicznie i arkanistycznie pojazdów, początkowo dostęp mieli jedynie dygnitarze polityczni i armia, z czasem jednak status ten zmienił się, a transwymiarowce stały się olbrzymimi pojazdami mogącymi szybko przewozić mieszkańców wieloświata z jednego wymiaru w drugi, lecąc przez międzywymiar i nie stwarzając żadnego ryzyka dla pasażerów. Dzięki zastosowanym w nich technologiom można było swobodnie obserwować krajobraz międzywymiaru bez obawy, że brak specjalnych kombinezonów[2] zagrozi zmianą w Straceńca. Mimo to przepisy nakazują mieć na sobie na wszelki wypadek technologie umożliwiające życie w takim środowisku, nawet w przypadku braku nagłej sytuacji[3].

Charakterystyka

Państwa Nexusa

Transwymiarowce Wielkiego Układu przypominają olbrzymie sterowce napędzane osnowośmigłami[4] przeciwbieżnymi, skierowanymi w odwrotną stronę jeśli leci naprzód, a nie do tyłu. Nie ma podziału na przedziały dla danych stanów społecznych lub majątkowego, gdyż ideologia Państw głosi o zniesieniu wszystkich nierówności we własnych społeczeństwach oraz poszanowaniu w ramach demokracji. Wnętrza dla personelu przypominają transwymiarową jednostkę jak każdą inną, zaś dla gości - niczym budynki z czasów La Belle Epoque: bogate i z przepychem.

Przymierze Bermudiańskie

Tutaj transwymiarowce wyglądają jak samoloty typu Concorde i Tu-144. Są ogromne i potrzebowały początkowo długiego na ponad 2 kilometry pasa do lądowania. Obecnie nie są już pojazdami startującymi konwencjonalnie - mogą startować jak wahadłowce ze świata rzeczywistego, ostatnio w niektórych typach zamontowano też silniki umożliwiające lądowanie i start pionowo tak jak rzeczywiste Jak-38 i V-22 Osprey. Wnętrza są podobne do pociągów i samolotów oraz kosmolotów pasażerskich, jednak zamiast stosować przepych w dekoracji postanowiono urządzić wnętrza modernistycznie i minimalistycznie - bez bogatych wykończeń oraz przy jak najmniejszych kosztach, często stosuje się rozmaite odcienie bieli, zwłaszcza w fotelach i lukach bagażowych.

Porozumienie Antywojenne

Porozumienie Antywojenne konstruuje transwymiarowce na podstawie pierwszo- i drugowojenny pojazdów morskich. Wygląda to zabawnie, ponieważ na rufach i samym dole są silniki pozwalające na lot. Ponadto wyposażyli je w nieco przestarzałe modele silników antygrawitacyjnych. Z racji tego, że międzywymiar jest niebezpieczny członków załogi od niego dzieli nawet 10 stóp grubego pancerza, wykonanego specjalnie na warunki Fantazji.

Kombinat Wojenfirmowy

Kombinat ma transwymiarowce bardzo podobne do tych, używanych przez Wielki Układ - również są tam sterowcopodobne, ale te transwymiarowce mają trzy elipsoidalne, połączone ze sobą elementy pojazdu. Na przodzie znajduje się szpikulcopodobna część, a z tyłu ponad 6 silników osnowiańskich na każdą taką część. Na środku, pomiędzy nimi istnieje grupa silników antygrawitacyjnych, pozwalających na latanie nawet przy ciężarze 2 ton. Często główne hole i mostki zdobią drogocenne metale i kamienie szlachetne, jak złoto, srebro, plantyna, diamenty czy szmaragdy.

Triumf Akzjany

Triumf używa pojazdów, które przypominają okręty kosmiczne z uniwersum Mass Effect, ale bardziej okrągłe na końcach i z potrójnymi silnikami z tyłu. Dodatkowo dodano coś w rodzaju skrzydeł, do których doczepiono dodatkowe silniki, przez co ta część transwymiarowca wygląda jak poprzerabiane, mocno zwiększone skrzydła samolotu B-52.

Prawda

Transwymiarowce Prawdy są bardzo podobne do sterowców, ale mają też wielkie skrzydła na środku odległości między przodem, a tyłem oraz wielkie silniki memowe[5] na nich i jeden na Imaginację. Są niejako przestarzałe jeśli chodzi o montaż czy osiągi, ale tak czy siak są całkiem dobre. Dzielą się na cztery przedziały: polityczni, arystokracja i mieszczaństwo, chłopi i robotnicy oraz cudzoziemcy.

Templariusze Solariańscy

Templariusze z Solarii, w przeciwieństwie do reszty, zmienili wszystkie swoje pojazdy kosmiczne w transwymiarowce, wskutek czego są bardziej wszechstronni. Zmusił ich do tego wewnętrzny kryzys ekonomiczny, nie przeszkodziło to jednak w konstrukcji olbrzymich pojazdów. Wiele z nich przypomina pięciokrotnie powiększone w rozmiarach gwiezdne niszczyciele Imperial lub krążowniki kalmariańskie MC80. Pomysłowość Templariuszy wiele razy pokazała, że nie pieniądz decyduje o ich potędze.

Barbarzyńcy z Pustkowi Szahrandusu oraz Alians Sług Hastadariusa

W porównaniu do innych frakcji Sługi nie posiadają prawdziwych transwymiarówców w znaczeniu takim jaki posiadają. Nadal posługują się pojazdami ze swego rodzaju "żaglami" ewentualnie niestabilnymi parowcami. Co nie oznacza że ich nie mają. Urządzając pirackie napady zbierają surowce, a czasami transwymiarowiec. Barbarzyńcy mają je bardziej zadbane, głównie przez fakt iż są nieco lepiej ogarnięci technologicznie niż ich prześladowcy. Niedawno jednak po Wojnie o Pokój na Ziemi Krajowej dzięki przyłączeniu się nazistów posiedli nowoczesne konstrukcje tego typu.

Wygląd i działanie

Choć z zewnątrz mogą się różnić, wewnątrz ich budowa jest niemalże identyczna - luki bagażowe, salony, restauracje, kina, baseny oraz przedziały pasażerskie czy własne sypialne są niemalże tak samo urządzone, niezależnie do jakiej frakcji należą. Napędzane są rozmaitymi substancjami takimi jak Imaginacja, Imulsja lub memy oraz silnikami, często przypominającymi wielkie gondole sterowcowe czy olbrzymie silniki będące połączeniem odrzutowych i śmigłowych. Transwymiarowce, dzięki najnowszym technologiom, mogą przekroczyć barierę dźwięku w pół minuty jednak ze uwagi na bezpieczeństwo pasażerów i załogi lub mocno zaludnione obszary nie robią tego za często.

Transwymiarowce cywilne

Dla potrzeb cywilnych transwymiarowce funkcjonują jako pojazdy do przemieszczania się między wymiarami oraz jako osobiste pojazdy najbardziej wpływowych postaci, jak biznesmeni czy liderzy Wielkich Graczy. Często są też używane w celach przewozu towarów, tak jak transportuje się w Rzeczywistości przy pomocy tankowców gaz lub ropę naftową albo olbrzymią ilość towarów zapakowaną w kontenery i niemożliwą do wysłania drogą lotniczą, a zdolną do przewożenia jedynie przez specjalnie do tego zaprojektowanymi statkami.

Transwymiarowce wojskowe

Jeśli chodzi o transwymiarowce używane przez wojsko są one dużo większe, bardziej opancerzone, lepiej bronione i z silniejszymi osłonami. Takie jednostki wiele razy przypominają latające fortece, nawet jedno trafienie bombą jądrową nie jest w stanie ich zniszczyć natychmiast. Mówi się że walka jednostek innych niż takie pojazdy przypomina istną walkę Dawida z Goliatem.

Ciekawostki

  • Transwymiarowce są niemalże tak duże i zróżnicowane, że wielu z Triumfu Akzjany nazywa je "latającymi międzywymiarowymi miastami".
  • Niewiele razy odbywa się handel licencjami lub planami produkcji transwymiarowców, a jeszcze rzadziej - całymi sztukami. Jeśli jednak do takiej wymiany handlowej ma dojść to zawsze robi się to w małych ilościach.
  • Każda frakcja ma własne skróty. BAMS oznacza Bermudia Alliance Mail Ship, czyli Statek Pocztowy Przymierza Bermudiańskie. Również w wojsku są oznaczenia, na przykład NTDV - Nexus Transdimensional Vehicle.
  • Mało kto wie, że transwymiarowce produkowane są nie przez korporacje, a przez firmy należące do państw. Podobnie jest w przypadku innych organizacji. Barbarzyńcy i Sługi nie mogą stworzyć własnych nowoczesnych transwymiarowców lub też nie chcą, dlatego kradną tyle takich pojazdów tego typu ile się da, aby mieć na zaś. Wiedzą jednak jak je naprawiać.

Przypisy

  1. Co ciekawe takie miejsce jest nazywane częściej Fantazją, choć wielu mówi tak na całą Fikcyjność.
  2. Wynalezienie takich kostiumów umożliwiło kolonizację tych terenów oraz znacznie ułatwiło prowadzenie walk w takim środowisku. Ponadto dzięki nim można również robić wiele innych rzeczy, jak pływać w wodach międzywymiarowych.
  3. Przepisy takie wdrożono dla bezpieczeństwa załogi i pasażerów.
  4. Wynalazek Alexandra Czevaka. Osnowośmigła działają podobnie jak solarśmigła, ale wykorzystują zamiast energii słonecznej czy solarytu Osnowę oraz paliwo z niej zrobione.
  5. Mają siłę oraz właściwości podobne do silników na paliwo jądrowe.