FANDOM

Flag of the Citadel Alliance.jpg

Flaga Przymierza Cytadeli

Przymierze Cytadeli (inne nazwy: Przymierze Centralne, Przymierze Cytadela-Omega, Przymierze Omegi, Alians Cytadeli i Omegi, Sojusz Cytadeli, Przestrzeń Cytadeli) - alians utworzony w 28. Milenium przez wielu przedstawicieli rozmaitych ras podczas Mrocznej Ery Technologii. Jej stolicą jest Cytadela, olbrzymia stacja kosmiczna nie zdobyta nigdy przez żadną ze stron. Ani Chaos, ani Imperium, ani nawet krwiożerczy Tyranidzi nie zdołali zaatakować tej placówki. Główna jego przestrzeń obejmuje centrum Drogi Mlecznej i południowe pogranicze Segmentum Obscurus z Ultima, lecz są też i inne kolonie bardzo daleko od centrum galaktyki, jak Rannoch.

Struktura

Przymierze ma zaawansowaną strukturę administracyjną. Dzieli się na dwie Enklawy i sześć Unii. Enklawami są stacje Cytadela, będąca stolicą polityczno-ekonomiczną oraz Omega, militarno-religijna. Formalnie główną stolicą jest położona na południu Segmentum Obscurus Cytadela, ponieważ tam urzęduje Parlament Przymierza i Wielka Rada - organ wykonawczy, będący zgromadzeniem Prezydentów - federalnych ministrów. Przypomina to trochę Radę Wysokich Lordów Terry. Władcą z kolei jest Admirał-Cezar, ktoś kogo można nazwać oświeconym absolutą.

Enklawy

Enklawy to wydzielone Unie, obejmujące jedynie stację kosmiczną i cały sektor, ale mające więcej praw niż one. Enklawa Cytadela to siedziba Admirała-Cezara, jak i wszystkich najważniejszych organów władzy, ale też i gildii handlowych, dlatego uważa się ją za stolicę całego Przymierza. Wszelkie gildie i siły zbrojne jednak mają swoją stolicę na stacji Omega, zarządzanej przez Królową Gangów, Arię T'Loak. Tam też siedzibę ma Generalicja, Admiralicja oraz wiele innych ważnych grup dowodzenia armią.

Unie

Unie to federacje zrzeszające rozmaite światy w liczbie kilkunastu czy nawet kilkuset. Wszystkie 6 Unii tworzy swego rodzaju kombinat rasowy, który jednoczy planety pod swoim przywództwem. Unie podlegają razem z Enklawami bezpośrednio Przymierzu. Unie podlegają swojej Enklawie (zależnie od tego komu podlegają zgodnie z wytyczeniem granicy galaktycznej), a te podlegają bezpośrednio Aliansowi[1].

Historia

Narodziny Przestrzeni Cytadeli i Systemów Omegi

Wojna Suwerena

Inwazja Zbieraczy

Wojna ze Żniwiarzami - współpraca Cytadeli i Omegi

Pierwszy Admirał-Cezar

Epoka Walk

Wielka Krucjata

Starcia o Mgławicę Końskiego Łba

Pierwszy kontakt z Tyranidami i Tau

Rasy członkowskie i ich państwa

Na Alians Cytadeli i Omegi składają się rozmaite rasy, jak lokalne gatunki oraz te będące głównymi graczami w M41, wcześniej i później. Najważniejszą rolę prócz lokalnych grają ludzie, którzy są separatystami i heretykami z punktu widzenia Imperium Człowieka, Adeptus Mechanicus oraz Eklezjarchatu.

Ludzie

Przymierze Układów

Przymierze to główne państwo ludzkie w Aliansie Cytadeli i Omegi. Jego stolicą jest Stacja Arkturus, a kulturowym i ekonomicznym - Terra Primaris, wyglądająca jak Terra w 3. Milenium. Jest ono paktem polityczno-ekonomicznym, założonym w celu ochrony kolonii ludzkich około 29. tysiącleciu. Podczas Wielkiej Krucjaty kolonie te, Frontu i Dominacji Attykańskiej zostały zaatakowane przez Imperialną Armię. W obliczu zagłady jedna flota Diasporeksów, Przymierze, nienawidzące Przymierza FOK oraz totalitarna Dominacja stworzyły razem petycję do Cytadeli o wspólny atak na wojska Boga-Imperatora. Rada początkowo odmawiała, jednak kroganie i turianie natychmiast ruszyli z pomocą. Walki te stały się znane w historii Imperium i Przymierza Cytadeli jako Kampania Utopiańska (od nazwy układu Utopia, gdzie doszło do ataku na planetę Eden Prime przez Imperialną Armię oraz która była okupowana do końca pierwszej fazy konliktu).

Po zwycięskiej Kampanii Przymierze rozpoczęło zimną wojnę z Frontem Obrony Kolonialnej w swoim sektorze zwanym według imperialnych map sektorem Gromada Exodus. FOK było militarystycznym rządem z planety Mars Primaris, w układzie Sol Primaris, gdzie znajdowała się kulturowo-ekonomiczna stolica. W czasie Wojny Exodusu sytuację próbował wykorzystać Chaos, atakując nadwątlone siły zarówno Przymierza jak i FOK. W obliczu tak potężnego wroga obie strony zawarły rozejm, obroniwszy pomyślnie zarówno Sol Primaris, jak i Stację Arkturus. Potem jednak region zaatakowały siły Imperium, chcąc wcielić secesjonistów. Ostatecznie jednak pomysł ten nie udał się, nawet mimo faktu, że oprócz Skitarii, Adepta Sororitas, sił Inkwizycji i Astra Militarum walczyli również Kosmiczni Marines.

Front Obrony Kolonialnej

Dominacja Attykańska

Batarianie

Hegemonia

Hegemonia Batarian ze stolicą na Khar'shanie jest autokratyczną instytucją, która za wszelką cenę chce zniszczyć wszelkie instytucje religijne. Podczas licznych konfliktów z Imperium zdewastowała dziesiątki tysięcy świątyń zarówno ku czci Imperatora, jak i Omnizjasza. Jednak Officio Assasinorum, które usiłowało wziąć odwet na admirałach i generałach jednostek antyreligijnych zdołało w całkiem zaskakujący sposób szybko oraz łatwo wyeliminować cele. Jednak mimo to ta izolacjonistyczna frakcja Aliansu, która przystąpiła wyłącznie z powodu zagrożenia ze strony zielonoskórych jest niebywale silnym przeciwnikiem - doprowadziła do zdobycia świata-kuźni Arissa przy minimalnych stratach.

Ich wrogość względem ludzkości jest bardzo stara - w 18. tysiącleciu ludzka cywilizacja zaatakowała ich kolonie, a batarianie w tym samym czasie przeprowadzili najazd na Elizjum. Przez tysiące lat Hegemonia i Przymierze walczyły, aż w końcu Wojna ze Żniwiarzami wszystko zmieniła. W obliczu wielkiego wroga wstąpili do Przestrzeni Cytadeli, tym samym kończąc trwającą bardzo długo erę sporów o granice oraz dochodowe czy możliwe do zasiedlenia planety.

Asari

Unia Republik

Unia Republik asari z siedzibą na Thessii jest jednym z najsilniejszych gospodarczo rządów w Przymierzu Cytadeli i Omegi. Asari, ze względu na swoją otwartość, tolerancję i szukanie kompromisu były i są nadal niejako odpowiedzialne za kilka umów o wsparciu militarnym przez Przymierze dla Sektora Cadiańskiego czy Dominacji Sewerańskiej w Sektorze Calixis. Ponadto dostarczają też potajemnie Marsowi zdobyte na polu bitwy technologie Xenos, ale nie heretyków. Republiki przypominają staroterrańskie miasta-państwa. Znajdują się blisko Oka Grozy, przez wiele lat Czarny Legion, Niosący Słowo i Tysiąc Synów wybierało się na Thessię i okoliczne planety w nadziei na zdobycie tych terenów. Ojczyzna asari, jak i cały sektor Atena mogła stanowić kolejną bramę do ekspansji Chaosy, jednak istniały w całym sektorze - nie licząc jednak Thessii - starożytne czarne struktury podobne do cadiańskich pylonów. Kiedy Cadia upadła, a 13. Czarna Krucjata zmierzała ku Terze asari użyły niejako swojej wrodzonej zdolności psioniczne do stworzenia potężnego świetlnego pocisku składającego się z setek miliardów ich reprezentantek i dziesiątek tysięcy z innych państw, by następnie uderzyć z niebywałą siłą w Oko Grozy.

Unia jest jednym z głównych zapleczy gospodarczych, jak również miejscem największych badań nad psioniką czy śmiałych wypadów ku Oku Grozy w celu jego zniszczenia. W czasie gdy główny atak Chaosu szedł na Bramę Cadiańską sami bronili się przed potężną armią wysłaną ze światu-ula, świata-kuźni i świata-fortecy w jednym - planety macierzystej asari. Jednakże ciężki problem stwarza fakt, że na planetach bliżej nieokreślonych odkryto ślady bytności Nekronów, Mrocznych Eldarów oraz Orków, co tworzy niejako możliwość pojawienia się kolejnych frontów zmagań o przetrwanie Unii, jak i całego Sojuszu.

Elkorowie

Zjednoczeni Władcy Klanów

Elkorskie państwo z siedzibą na Dekuunie jest państwem o hierarchii plemiennej. Rasa ta służy za coś, co można porównać do maszyn Gwardii Imperialnej typu Sentinel na czterech odnóżach i Terminatora jednocześnie z zamontowanym działem na ich grzebie i potężnych działkach z boku przednich nóg wystrzeliwujących upiorytowe ostrza. Elkorianie, bo tak się nazywa również tą rasę są jedną z pomniejszych ras, ale ich państwo bardzo dużo znaczy. W okolicy znajdują się imperialne Mordian i Cypra Mundi, demoniczny świat Łza Tzeentcha oraz orkowe Gorkvard, Morkdrav i X9Z-22T. Mordian ceni sobie tych Xenos, ponieważ podczas jednej z mniej znanych walk 34. Pancerny Regiment Dekuuny uratował świat-ul przed zagładą przez Pożeraczy Światów. Jednak "dla poprawności dziejów" i "ewaporowaniu herezji" rząd Mordianu stwierdził razem z Eklezjarchatem i Inkwizycją, że najlepiej będzie jak usunie się wszelkie wzmianki o nim. Pomimo tego rząd Dekuuny i Mordianu, jak również żołnierze oraz mieszkańcy doskonale pamiętają, lecz nie chcą, aby ktokolwiek dowiedział się o tym czynie z M37, w obawie o to, że Mordian może zostać oskarżony o herezję.

Salarianie

Związek Kolonialny

Związek Kolonialny salarian jest państwem ze stolicą na zalesionej przez podobne do staroterrańskich dżungle lasy tropikalne planecie cywilizowanej, której społeczeństwo mimo nowoczesnej technologii zachowuje się jak ze świata feudalnego. Związek posiada elitarny wywiad i kontrwywiad stojący nawet ponad rządem - właściwie można by rzec że to on posiada realną władzę. W państwie obejmującym jedynie pod-sektor graniczący z planetami Elysia i Armageddon, a więc niezwykle blisko granic z Segmentum Solar.

Opiekunowie

Trawers Attykański

Turianie

Hierarchojunta

Volusowie

Bankokracja

Hanarzy

Dominacja Kahje

Drelle

Pakt Rakhański

Gethy

Konsensus

Quarianie

Wędrowna Flota

Zjednoczona Gildia

Front Kolonialny

Kroganie

Atomkracja Tuchanki

Raknii

Sueńska Technokracja

Vorche

Imperium Heshtoku

Yahgowie

Dominacja Parnacku

Cieniowładcy

Proteanie

Imperium Proteańskie

Republika Ilos

Zbieracze i Żniwiarze

W czasach Mrocznej Ery Technologii byli rasą, która co 50 tysięcy lat napadała na kolonie i porywała ich populacje tworząc z nich nowy okręt - Żniwiarza. Przez wiele lat Eldarzy, ludzie i inni walczyli z nimi, ale i tak powstawały nowe egzemplarze z wiedzą oraz umiejętnościami. Każdy z nich był niezależnym, syntetyczno-organicznym pojazdem nieczułym na Osnowę ale mogącym jakimś cudem przemieszczać się po niej. Ludzie z Żelaza, będący jeszcze na usługach ludzi pokonali ich razem ze sprzymierzeńcami. Od tamtego momentu zarówno Żniwiarze jak i zmodyfikowani i zindoktrynowani mieszkańcy, porwani i zmienieni dosłownie w niewolników. Gdy zauważyli istnienie Chaosu oraz odkryli Nekronów - zmienionych wrogów Przedwiecznych, ich twórców - usiłowali ich obudzić, a demony zniewolić i użyć w pokonaniu wroga. Ponieśli jednak sromotną klęskę, więc od teraz są słabi. Mieszkają w gromadzie stacji kosmicznych i wyniszczonych planet. Podczas Wielkiej Krucjaty zaoferowali pomoc Aliansowi. Od czasu jak odpierają Chaos i Imperium, ale też i Tyranidów stali się bardzo szanowaną rasą. Rzadko jednak pojawiają się poza regionem przy Wirze Chaosu, który odcinają od reszty Drogi Mlecznej.

Inne rasy

Organizacje stowarzyszone

Cerberus

Zaćmienie

Błękitne Słońca

Krwawa Horda

Bractwo Handlarza Cieni

Gwardia Wiru

Specjalna organizacja na wzór Kosmicznych Marines oraz Gwardii Imperialnej jednocześnie. Ich celem jest strzeżenie Wiru Chaosu (ang. Maelstorm), aby ograniczyć ataki heretyków na terytoria Aliansu, ale też nękanie nieustannymi atakami tego miejsca. Gwardia Wiru ma też obowiązek wspomóc każdą grupę innych frakcji, czy to Xenos czy siły Imperium w przypadku przelatywania w pobliżu Maelstormu, ale też atakowania demonicznych planet lub zwalczania przelatujących flot Chaosu. Pośród nich żyją też Łowcy Demonów, odpowiednik Szarych Rycerzy w tamtej okolicy.

Gwardia Oka

Ważne miejsca

Cytadela

Omega

Kolektor

Arkturus

Kultura

Najważniejsze persony

John Shepard

Karin Chakwas

Urdnot Wrex

Kasumi Goto

Zaeed Massani

Liara T'Soni

Benezja T'Soni

Aria T'Loak

Grunt

Tali'Zorah Rael

Garrus Vakarian

Solana Vakarian

Balak Gorek

Saren Arterius

Mordin Solus

Jack Harper

Suweren

Zwiastun

Wojsko

Rangersi

Marines

Piechota gwiezdna

Marynarka gwiezdna

Religia

Imperialny Kult

Kuty Chaosu

Religie Xenos

Technologia

Przekaźniki Osnowy

Mass Relay.png
Jednym z najbardziej wyróżniających symboli Przymierza jest niewątpliwie sieć tak zwanych Przekaźników Osnowy. Przy podchodzeniu do niego wytwarza się swoiste tak zwane Pole Efektu Masy, które tworzy coś w rodzaju psionicznej bańki blokującej koszmary Osnowy przed zniszczeniem okrętu. Pojazd wpada z przekaźnika do wrót między Materium a Immaterium i niwelując wszelkie czynniki Osnowy może w promieniu 20 lat świetlnych zjawić się na miejscu w ciągu zaledwie minuty. Przekaźniki to wspólne dzieło ludzi, Eldarów, asari, turian i protean. Imperium Człowieka chce je zdobyć i użyć w charakterze broni oraz technologii do uniezależnienia się od napędów osnowiańskich i Nawigatorów, Chaos zniszczyć, a Xenos wykorzystać do swoich celów. Jednakże przekaźniki mają syntetyczno-organiczne komputery wysokoprocesorowe, a więc Sztuczną Inteligencję zdolną do empatii i posiadającą ogromną wiedzę, gromadzoną przez milenia istnienia. Kontroluje ona potężne baterie GARDIAN, lasery atomowe, wyrzutnie pocisków protonowych, akceleratory masy oraz wiele innych.

Medi-żel

Pochłaniacze ciepła

Mikroboltery

Stosunki z innymi

Imperium Człowieka

Wojny Imperialne

Krucjaty Nimbusa

Chaos

10. Czarna Krucjata

13. Czarna Krucjata

Eldarzy

Atak Iyanden

Bój o Pajęcze Trakty

Mroczni Eldarzy

Skylliański Blitz

Orkowie

Walki Terminusa

Dominium Tau

Kampania Attykańska

Nekroni

Starcie na Horyzoncie

Tyranidzi

Wojna Pierwszego Kontaktu Tyranidzkiego

Ciekawostki

  • W zestawieniu ze wszystkimi frakcjami są oni o lata świetlne za Nekronami, ale i przed wszystkimi. Technologia jaką posiadają dorównuje eldarskiej i imperialnej, zaś jeśli chodzi o SI to jest dużo bardziej zaawansowana niż w przypadku Tau.
  • Przymierze polega na kooperacji, tolerancji, różnorodności oraz silnej władzy opartej na oświeconym absolutyzmie Admirała-Cezara i "współpracującej z nim" Wielkiej Rady. Wielu uważa to za dużą słabość.
  • Alians Cytadeli i Omegi próbował nawet stworzyć przekaźniki międzygalaktyczne, ale nigdy im to nie wyszło. Po pierwsze były za duże koszty, a po drugie po przybyciu pierwszej w historii Floty-Roju zarzucili pomysł, bojąc się że w innych istnieją kolejne niezliczone hordy tych krwiożerczych obcych.

Galeria

Przypisy

  1. Oznacza to, że państwa Unii są niejako pod-sektorami imperialnymi, a same Unie - sektorami. Idąc tą drogą okazuje się że Enklawa może pełnić rolę stolicy Segmentum, zaś sam Alians ma mniej więcej taki sam podział administracyjny jak Imperium.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki