FANDOM

Order Volcanus.png Ten artykuł jest jednym z Artykułów na medal na tym Fandomie, decyzją jego administracji. Jest więc to sprawdzony artykuł, godny uwagi a przede wszystkim przeczytania.
47. Lothering Chantry.ogg
Znak Kultu Wszechojca.png

Znak religii - Słońce Wszechojca

Kult Wszechojca - najbardziej rozpowszechniona religia w całej Fantazji. Została założona na samym początku Nowej Ery, choć według wielu badań archeologicznych religia ta lub jej podobne mogły istnieć wcześniej. Siedzibą religii jest tak zwana Wielka Katedra Wszechistnienia, wielki gmach w Centrum gdzie odbywają się najważniejsze nabożeństwa i gdzie niedaleko obraduje Panteon Twórczy.

Historia

Kult powstał w czasach Nowej Ery. Ponoć wtedy powstała Księga Wiedzy, spisana przez Blakłuda. Zaczęła ona się rozpowszechniać w Centrum, które zostało odkryte po pewnym czasie od pojawienia się Ludzi Realnych. Z czasem kult zdobywał nowych wyznawców, pojawili się też misjonarze, którzy nawracali mieszkańców coraz to dalszych wysp i kontynentów. W średniowieczu nastąpił gwałtowny rozwój religii, stała się ona jedną z najpopularniejszych, a przez to doszło do powstania radykalnych ruchów, doszło też do krucjat. Od renesansu do XVIII wieku notowano spadek wyznawców tej religii, a potem w związku z kryzysem wiary na masową skalę - do znacznego spadku ilości wyznawców, kapłanów i świątyń. Od przełomu XIX i XX wieku, a więc od czasów Pięknej Epoki kult powraca nieco do łask. Współcześnie jednak bardzo mało osób przywiązuje uwagę do wiary.

Najważniejsze elementy wiary

Pustka

The grand palace by llyannart-d64ie45.jpg

Wielka Katedra Wszechistnienia w Centrum, największa budowla Kultu Wszechojca w Fantazji

Pustka to miejsce do którego trafiają wszystkie dusze, zarówno dobre, jak i złe. W przeciwieństwie do wielu innych wierzeń w tej religii nie istnieje Piekło czy Niebo, wszyscy są równi w obliczu śmierci i trafiają do Pustki. Istnieją tam latające kontynenty, jedne bliżej Wszechojca, inne zaś dalej[1]. W centrum Pustki znajduje się Wszechmiasto, a ją otacza ponoć Otchłań.

Otchłań

Otchłań przedstawiana jest jako ciemne pustkowia, a zaczyna się tam, gdzie nie ma już światła. Panuje tam ponoć wieczna noc, na niebie są czarne chmury z których strzelają czerwone, niemalże krwawe pioruny. Jednakże jest też ona miejscem, z którego do tego światła przyszły Arkany, a pierwszym była Moc Otchłani - obecnie zapomniana sztuka polegająca na władaniu Otchłanią i wykorzystywania jej do rzucania potężnych czarów, zarówno tych po stronie światła, jak i mroku. Czarownicy jednak mają za zadanie wykorzystywać oba te rodzaje do niesienia dobra mieszkańcom Fantazji. Każdy jednak kto się odda plagiatyzacji, oddaje się jednakże mrocznym, zakazanym sztukom, a więc automatycznie jest czarnoksiężnikiem. Osoby zdolne się posługiwać Mocą Otchłani mają na jednej dłoni Znak Wszechojca - ludzkie oko z jaszczurzą źrenicą i z którego wychodzi sześć strzał. Podczas czarowania świeci czerwonym światłem i wydziela się z niego czarny, bezwonny dym.

Wszechmiasto

Wszechmiasto jest to wielkie miejsce będące wykonanym ze wszelkich szlachetnych materiałów aglomeracją miejską z elementami wsi, która po Wojnie w Niebiosach jest obecnie zapieczętowana przed wszelkimi śmiertelnikami. Nie można się do niej dostać i co bardzo prawdopodobne - wydostać. Ponoć żyje tam Wszechojciec i grupa jemu najbardziej lojalnych istot, które pozostały przy nim gdy ten poniósł poważne rany w walce z Upadłym.

Wieczna walka Ładu, Chaosu i Równowagi

Kult Wszechojca mówi o istnieniu trzech Żywiołów Pierwotnych - Ładu, Chaosu i Równowagi. Według kapłanów nie istnieje jednoznaczny podział na dobro i zło. Ład niesie światło i porządek, co jest dobrem, ale nienawidzi wszelkiej wolności, co jest z kolei złe. Chaos zaś kieruje się wolnością i niezależnością, ale dąży do mroku i wiecznej anarchii, na dodatek często popierając plagiatyzację. Równowaga zaś chce neutralności i szacunku, jak również zarówno chce wolności, jak i światła. Symbolizuje wyzwolenie, ale też walkę z plagiatyzacją, dlatego flaga Zakonu Rycerzy Wielkiego Pokoju symbolizuje następująco: zieleń Ładu, biel Równowagi i czerwień Chaosu.

Mar’iris’veilo’han, Księga Wiedzy

Mar’iris’veilo’han, znana też osobom nieuczonym w kulcie jako Księga Wiedzy to pismo święte Kultu. Dzieli się na siedem części zwane Tomami. Kolejno są one nazwane: Szlachetnych, Zhańbionych, Odkupionych, Uczonych, Głupich, Oświeconych i Oślepionych. Każda zawiera rozmaite opowiadania czy poematy, jak listy, ewangelie, przypowieści, sonety czy inne dzieła liryki lub epiki. Księga Wiedzy zalicza się jednak głównie do liryki, ponieważ jej jest więcej.

Wszechojciec

Głównym bóstwem jest Wszechojciec, którego prawdziwe imię to według legend Mag'azgrad'letyh Hraf'mettg'lio. Podobno nikt nie jest w stanie wymówić tej nazwy poprawnie, jedynie Arkanostraci i też nie bez poważnego uszczerbku na zdrowiu ciała czy umysłu swojego i innych przebywających w pobliżu. Dlatego aby mówić w jego języku potrzeba specjalistów, jak Zakon Ćmy czy Siwobrodzi. Jedną z niewielu osób zdolną mówić w języku Wszechojca jest Blakłud, założyciel wiary. To on dał początek grupom zdolnym mówić w tymże języku.

Przeklęty

Według wiary rywalem Wszechojca jest równie potężna istota nieznanego pochodzenia - Przeklęty. Wyznawcy są podzieleni względem niego, ponieważ jedni uważają że to on spaczył i zmienił Hastadariusa we wroga wszystkich istot Fantazji, inni zaś że on pracował z Przeklętym od początku. Przeklęty ponoć zbiegł do Otchłani i atakuje Pustkę, nie kontroluje on jednak miejsca gdzie zbiegł w żadnym wypadku. Uważał on że Wszechojciec porzuca swoje dzieła. Stworzył siatkę konspiracyjną, w której stwierdził że należy obalić Wszechojca, którego otwarcie nazywał uzurpatorem. Lecz potajemnie wszystkich widział jako swoje narzędzia, które chciał zmusić do posłuszeństwa, a kto wykazywałby choć odrobinę sympatii do światła zostałby stracony. Wszechojciec dowiedział się o tym, dał radę powstrzymać Przeklętego, ale musiał się wycofać razem z lojalistami do Wszechmiasta[2]. Ponoć walka była taka, że miejsce to stało się po jakimś czasie spaczone i obrócone w ruinę, jednak ostatecznie udało się wygnać Upadłego. Wszechojciec unicestwił go, ale jakimś cudem uniknął śmierci. Po jakimś czasie Upadły zebrał armię gdzieś daleko w Otchłani, ale lojalni mu pokonali ją na granicy Pustki z Otchłanią. Wszechojciec przebywa we Wszechmieście, zapieczętowanym przed śmiertelnikami i niemożliwym do odwiedzenia, zaś Upadły ponoć jest tułaczem podburzając innych przeciwko bóstwu.

Relacje z innymi wierzeniami

Jedyne wierzenia jakie kult tępi to wiara w Hastadariusa i plagiatyzację. Poza tym większość wierzeń, również rozmaite inne religie są widziane różnie. Monoteiści są mile widziani i tolerowani, natomiast antyklerykałowie, ateiści, politeiści czy nieteistyczne wierzenia nie są widziane zbyt życzliwie.

Ciekawostki

  • Kult Wszechojca jest podzielony w interpretacji Arkanistów i Księgi Wiedzy.
  • Według mitów Egzekutorzy, będący tak zwanymi kapłanami-wojownikami, potrafią rzucać potężne klątwy na swoich wrogów.

Przypisy

  1. Według religii im bliżej Wszechojca tym większe błogosławieństwo, a im dalej - tym większe potępienie.
  2. Wielu uważa że walka Wszechojca z Upadłym to aluzja do walki Hastadariusa z Pierwszymi.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki