FANDOM

Umoja.jpg

Krak Primaris

Krak Primaris - stolica sektora Slawja, położonego w Segmentum Ultima. Sektor ów liczy ponad 6 systemów, ale to Slawja i Krak Primaris stanowią siedzibę enklawy Imperium wokół chaotycznego świata. Sąsiadują z Orkami, Tau i Eldarami, a pomaga im wąskie gardło pilnowane przez liczne siły marynarki Wojennej. Krak Primaris istniał od bardzo dawna, został skolonizowany przez ludzi gdzieś w Mrocznej Erze Technologii. Wedle wielu zapisków starożytni osadnicy pochodzili z terenów znanych nam, jako dawni zaborcy Polski, czyli dawne Austro-Węgry, Niemcy i Rosja. Za nazwę odpowiadają w dużej mierze potomkowie Polaków. 

Planetę wiele razy napadli Orkowie z klanu Lotnych Wyrwiczerpów i Złych Ksienżyców oraz gue'vesa - ludzie z Dominium Tau. Do sprzeczek z Eldarami dochodziło parę razy, mimo wszystko wygnani ze swoich światostatków mogli odnaleźć tu azyl, albo chociaż namiastkę czegoś takiego, podobnie inni Xenos, lecz prawo Imperium Człowieka jest surowe i zawsze umieszczano ich w tym sektorze w enklawach - wydzielonych, zakazanych dla normalnych ludzi dzielnicach, nieustannie patrolowanych przez Rewidentów Imperium.

Geografia

Krak w swojej geografii jest zróżnicowany. Wyjątkowo urodzajne gleby panują tutaj na wielu terenach, pustyń piaszczystych nie ma, lodowe są na biegunach, a istnieją tylko morza, które są resztkami oceanów, przemienionych przez industrializację. Za majestatyczną, najpiękniejszą budowlę można uznać Hutę Gwiezdną, miejsce produkcji satelit i przeróbki metali. Wiele nazw pochodzi od mieszkańców Jermanii, Ursh oraz innych narodów z terenów Rzeczypospolitej i jej zaborców.

Na równiku są gęste, bagienne dżungle. Strasznie tam mokro. Służą za tereny łowieckie i plantacje, na przykład uprawianej przez lata rośliny, nazywanej Urdzą (zmodyfikowany genetycznie, bardziej dostosowany do dżungli i na mrozy typ kukurydzy). Jeden, ostatni już ocean zwie się Bałtika. Są tam kurorty, przetwórnie oraz miejsca wydobycia surowców morskich. Pracują też wielorybiarnie, które wydobywają tranolej (powstały przez zmodyfikowane genetycznie rekiny wielorybie, które mają w tranie całkiem sporo ropy naftowej) oraz wykorzystują zdechłe okazy, czy też szkielety do biomasy i innych surowców. Namioty i blachowe kondygnacje siedzib bezdomnych, podziemnych, czy tereny bazaru mają te wielkie kości zwierząt, jako forma szkieletu budowlanego. Niestety, surowce nie bardzo idą w parze z rolniczymi produktami.

Historia

Mroczna Era Technologii

Planetę zasiedliła pierwsza międzygwiezdna federacja ludzka, znana w Mrocznej Epoce Technologii. Nazwano ją Krak. Do tych terenów dotarto bardzo późno, gdzieś w M23. Początkowo sześć statków floty kolonizacyjnej dotarło do sektora, a każdy ustanowił przyczółek w różnych systemach. Początkowo ci osadnicy nie byli razem i walczyli, ale z czasem się połączyli. Cenne technologie w tym sektorze przyczyniły się do rozwoju systemów, z których największym był system Slawja.

Milicja tutejsza, następczyni formacji wojskowych, broniła przed niebezpieczeństwami ludzi. Planetę tą uważano za kolebkę cywilizowanego życia wokół pustki. Nie wiedzieli, że Złe Ksienżyce i Lotne Wyrwiczerpy kiedyś się tu zjawią. Parę razy widywano tutaj Eldarów. Nie wiadomo, czy bunt Ludzi z Żelaza dotarł tutaj, ale prawdopodobnie tak, z racji obawy niektórych mieszkańców przed Dzikimi Maszynami, co prawdopodobnie jest formą dzikich zwierząt, stworzoną przez Ludzi z Żelaza, albo samych ludzi.

Epoka Walk

Podczas Epoki Walk Krak Primaris był całkowicie odcięty. Ludzie, jacy tutaj mieszkali, stali się technobarbarzyńcami. Wielkie walki toczone na planecie zaowocowały powstaniem żołnierzy, będących dzisiaj Raptorami Kraka. Tereny bagniste pokryły się trupami, powstawały wioski równe tym galijskim i słowiańskim, z taką różnicą, że zamiast drewna używano metalu. Na stepach pojawiły się bandy motocyklistów i konnych grabieżców. W dawnym metrze zamieszkały tak zwane Krety - ludzie, będący niewolnikami i zesłani do kopalń. O tamtych czasach nie mówi się w dobrym towarzystwie, a co więcej wydaje się, że Epoka Walk zebrała najgorsze żniwo. I to nie tylko w tym sektorze, ale i w całym Segmentum.

Odkrycie przez Imperium

Kontakty z Xenos

Ataki stałym elementem życia

Czasy obecne

Obecnie, w M42 planeta rozwija się bardzo dynamicznie. Gospodarstwa są w wielkich kopułach, często wielopiętrowe, ale na energię solarną. Tutaj właśnie tworzy się wiele technologii na Osnowę, czy karabinów plazmowych. Za porządek odpowiedzialni są coraz częściej Adeptus Arbitres, czy nawet Rewidentów Imperium. Nawet Eklezja i Inkwizycja podpuszczają do pogromów wobec mieszkańców Enklaw. Jednak mieszkańcy wolą po swojemu wierzyć w Imperatora i gardzą tajną policja Imperium.

Ze wszech miar jednak nienawidzą Chaosu. Każdego heretyka, nawet tego, kto został opętany i jest z powrotem normalny, nienawidzą. Budując te "gułagi" Imperium choć nie może zbudować tu Świata Więziennego, to jednak może zesłać tu całkiem sporo heretyków, demonów i plugawców, dzięki czemu zasoby są tutaj szybko i w dużej ilości wydobywane. Najczęściej ścinają drewno, albo uprawiają rośliny, pod czujnym okiem Rewidentów.

Wojsko

Planeta słynie aż z czterech formacji wojskowych, wchodzących w skład Gwardii Imperialnej - Kozaków Moskauskich (kawaleria lekkich jeźdźców na mech-koniach), Husarii Krakan (ciężkich strzelców i pikinierów kawalerii, zawsze walczących na pierwszej linii), Awangardowych Pancerniaków Kraskich (idących dumnie naprzód czołgistów) oraz Zbójnickich Huzarzy (górskich kawalerzystów). Największa ilość żołnierzy z kawalerii pochodzi właśnie stąd, zarówno jeźdźców na mech-koniach, jak i pancerniaków. Są też krakańskie oddziały specjalne - Raptorzy Kraka. Dzięki zmodyfikowanemu pancerzowi są szybcy i silni, mają też maskowanie.

Ciekawostki

  • Nazwę nadali Polacy. Do rangi wielkiej planety wynieśli ich potomkowie Niemców.
  • Stąd pochodzi wytrawna wódka, zwana Admirał Gorkow, na cześć Iwana Gorkowa, bohatera z tej planety i obrońcy przed Tau.
  • Orkowie z klanu Lotnych Wyrwiczerpów zostali wygnani z tego sektora i ze swojej kwatery hersztów - Kraka Primaris, podczas pierwszych kontaktów ludzi z Orkami.
  • Ze względu na istnienie sieci podziemnej koleji stworzono z nich także istny labirynt schronów przeciwatomowych, który przypomina takie z Kriegu.
  • Krakanie i Krieganie nie za bardzo się lubią, gdyż Ci ruszają do ataku poprzez atak w słabe punkty, czy liczne nieposłużeństwa krakańskich oddziałów specjalnych.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki