FANDOM

„Imperium jest tak bezkresne, jak wszechświat. Ciągle się rozrasta i przybywa w nim planet, stacji oraz obywateli. Prędzej dolecisz na koniec galaktyki, niż na koniec Imperium.”
―Ori Shkaroj o Imperium
Flaga Imperium
Flaga państwa
Imperium
Typ władzy monarchia konstytucyjna
Waluta 1 Imperiał = 100 Canarów
Dokument ustanawiający Mowa Jedności Pierwszego Imperatora
Konstytucja Kanony Prawdy
Stworzone na podstawie Wcześniejsze wersje owej wspólnoty wszechświata
Lider Imperator
Przywódca/Przywódcy Imperator, Kanclerz
Naczelny wódz Imperator
Organ ustawodawczy Kanclerz, Zgromadzenie Predyziów
Organ sądowniczy Trybunat
Organ wykonawczy Imperator
Stolica/główna siedziba Canarith,

Strefa Imperialna

Strefa wpływów cały wszechświat
Język Wspólna Mowa Gwiezdna
Religia Wiara w Jedność
Święta narodowe Dzień Chwały, Dzień Imperium, Dzień Canarithu

Imperium, nazywane też Wielkim Imperium, Wiecznym Imperium, Starym Imperium, Świętym Imperium lub Bezkresnym Imperium to olbrzymie państwo gwiezdne, władające całą znaną sobie przestrzenią. Zaborcze, zmilitaryzowane i jednocześnie demokratyczne. Istnieje już ponad 15 tysięcy lat, od czasu swojego powstania na planecie Canarith, skąd pochodzą Canarithanie - ludzie, elfy, krasnoludy, orkowie, gnomy, ogry i wiele innych ras. W wyniku przeróżnych konfliktów nieraz wisiało nad nim widmo upadku.

Historia

Narodziny Unii Gwiezdnej

W roku -3052 według imperialnego kalendarza, na planecie Canarith powstały cywilizacje wielu ras. Na przestrzeni 1500 lat zmieniała się, aż w końcu weszli w coś, co nazwali "odrodzeniem", bowiem archeolodzy odkryli ruiny sprzed 1000 lat. W roku -1098 opatentowali technologię atomu, pary, elektryczności oraz cyfry. Jednak 80 lat później napięcie polityczne i liczne powstawanie dyktatur doprowadziło do rozpadu jej samej. Wynikła wojna atomowa, w której użyto na masową skalę broni masowej zagłady. Na szczęście całe populacje schroniły się w wielkich schronach przeciwatomowych i na przestrzeni tysiąca lat odbudowały swoją cywilizację.

Ora Jano

Ora Jano, przywódczyni buntu

Tak oto narodziła się pierwsza z federacji. Nazwano ją Unią Canarithańską. Canarihanie zawładnęli większością planet, skutecznie, lecz długo, terraformując. Na pustkowiach pojawiało się życie, niegdyś planety martwe jak skała, były zdatne do życia. Cywilizacja ich nazwana została Unią, ponieważ uznawali, że niezbędna jest jedność i współpraca w obliczu mrocznego wszechświata. Zarządzana przez Radę Wspólną Canarithu, była tak naprawdę państwem ciemiężycielskim, gdzie Canarith i system gwiezdny, gdzie się znajdował, był w pełni uprzywilejowany. Przeciwko tyranii metropolii stanęła grupa kolonistów z planety Yrgan, którzy okrzyknęli się Inicjatywą. Na ich czele stanęła dawna policjantka, elfka Ora Jano. Podczas gdy Inicjatywa wyzwalała od oligarchii planetę za planetą, na horyzoncie pojawiło się widmo większego niebezpieczeństwa.

Pierwszy kontakt

Mieszkańcy Unii boleśnie przekonali się, że nie są sami we wszechświecie, gdy na Tyhaj, jednej z planet Pasa Zewnętrznego, pojawili się Derganowie, którzy bez najmniejszego ostrzeżenia zaatakowali i zniszczyli bombardowaniem orbitalnym całe życie na kolonii. Tak rozpoczęła się Pierwsza Wojna Gwiezdna, między nimi, a Unią.

W tym samym czasie, w systemie Oman, na planecie Gurtai Prime szeryf Kiglan med Akaris, elf o przeszłości kosmicznego kowboja i watażki, na dodatek genialnego stratega w armii unijnej, odkrył ślady innej cywilizacji. Okazało się, że Derganowie ścigali rasę Terrorhaudów, którzy atakowali każdą napotkaną planetę. Na dodatek istniały setki, jeśli nie tysiące różnych ras rozumnych i gatunków zwierząt. Obcy przypuścili zmasowany atak orbitalny i jedynie rebelianci, zwani Inicjatywą, mogli skutecznie walczyć. Jednak wkrótce niszczyciele Tyhaj dotarli na Gurtai Prime i ją całkowicie zniszczyli. W międzyczasie ewakuowano tak wielu Canarithan, jak to było możliwe.

Unia podupadała już wtedy, bowiem pożerała ją korupcja. W momencie odkrycia istot rozumnych spoza Canarithu była już jedną nogą w grobie. Inicjatywa widziana była jako jedyni obrońcy państwa przed Terrorhaudami i Derganami. Na planecie Umjan doszło do krwawej rewolty, zakończonej decyzją o pacyfikacji. Jednakże liderka Inicjatywy - Ora Jano - uprzedziła unijne siły i wykradła kody do głowic jądrowych, jak również skonstruowała nadajnik, działający na takich samych częstotliwościach co świadomość Terrorhaudów. Myśląc że są tam jakieś ich siły, przylecieli, ale za nimi podążyły też okręty Derganów. Wówczas generał Jano postanowiła nie atakować, ale nawiązać kontakt z nimi i spytać, czemu zniszczyli poprzednie planety. Wówczas prawda wyszła na jaw - wysysali niczym jakieś kleszcze wszelkie życie na planetach, całe ekosystemy padały z ich szponów i kłów. Inicjatywa i Derganowie zdecydowali się na sojusz.

Wielka zdrada generał Jano

Udany bunt na Umjan sprawił, że mobilna Inicjatywa, ze wsparciem obcej rasy, wyruszyła obalić rząd. Generał Jano znalazła się więc nad Canarithem, gdzie rozkazała w całym systemie rozmieścić wabiki na agresywnych obcych. Kiglan med Akaris oraz zastępca generał, pułkownik Kilt Mai, wyrazili zdecydowany sprzeciw, tak samo dowódca floty sojuszników, arcyegzekutor Shiv'Kaf. Jednak ona już się z nimi nie liczyła - szeryf, który wstąpił do Inicjatywy, wystąpił z niej. Obcy rozpoczęli rzeź na układzie. Derganowie, którzy mieli sprawiać wrażenie atakujących, bronili wielkich osiedli. Szeryf założył wówczas grupę rebeliantów, jaka nosiła nazwę Czerwonosolarnych. Dołączyły też resztki Unii, która już wtedy praktycznie nie istniała. Shiv'Kaf obiecał pomóc im, jeśli po uratowaniu mieszkańców uratują ich planetę - Dergan. Mai zginął, zestrzelony przez okręt flagowy Ory Jano.

Po upadku Unii planety zostały zdezorganizowane i separatystyczne. Dawna rebeliantka sama została dyktatorką - powołała Cesarstwo Canarithu. Obiecując zwycięstwo nad obcymi, wprowadziła niemalże stan wojenny i ustrój faszystowski. Czerwonosolarni udali się za swoim komandorem - Kiglanem med Akarisem. Nawet Ci, którzy byli w Inicjatywie, a widzieli w Cesarstwie kolejną skorumpowaną Unię, jeszcze groźniejszą niż poprzednia, dołączyli do rebelii. Jednak propaganda zmieniała ich powoli w zwyczajną grupę terrorystyczną. Jano zagarnęła pełnię władzy, jako cesarzowa. Canarith zdołał przetrwać, ale nie był już stolicą.

Na ratunek Derganowi

Kiglan wyruszył razem ze swoją grupą by pomóc Derganom w odparciu lub ewakuacji z Derganu. Ostatecznie doszło do tego drugiego. Żołnierze Czerwonosolarnych, mimo najlepszych chęci i umiejętności padali jak muchy ze szponów i trucizn Terrorhaudów. W wyniku krótkiej rewolucji na dodatek, doszło do obalenia rządu obcych - Oligarchii, grupy władającej Imperium. W tamtym momencie istniały już tylko Cesarstwo, Czerwonosolarni i Derganie, stanowiący jedną frakcję oraz Terrorhaudowie. Akaris postawił wówczas z Shiv'Kafem wszystko na jedną kartę - zebrać resztki floty i zniszczyć władcę wrogiej rasy - Szoraca, wielkiego na 5 metrów potwora o trzech głowach, ośmiu odnóżach i sześciu rękach. Przebywał na Oruhne, planecie stanowiącej bazę wypadową dla tej rasy.

Pomimo ciężkich walk i zdziesiątkowaniu floty arcyegzekutor wykorzystał moce magiczne obu gatunków - Canarithian i Derganów, aby raz na zawsze unicestwić istotę. Niestety, skryła się tuż przy jądrze planetarnym. Czas naglił, gdyż na celowniku znalazł się już nie tylko świat Shiv'Kafa, ale i samego rebelianta. Druga horda szła wprost na Cesarstwo. Zaciekawione siły ekspedycyjne zdradziły cesarzową Jano, tym samym stając się częścią rebelii. Wskutek wymanewrowania okrętem na niestabilne geologicznie tereny, Dergan otworzył drogę do jądra ciała niebieskiego, ostatecznie poświęcając swoje życie, aby unicestwić w eksplozji supernowej Oruhne. Terrorhaudy poszły w rozsypkę. Jedna część pozostała przy dawnych instynktach, druga - przechwycona i łapana do testów na korzyść dyktatury - chciała zapoczątkować drogę bez przemocy, a trzecia - rozwinąć własną cywilizację z powodu utraty okowów narzuconych przez Szoraca.

Nowi obcy oraz wojna domowa Cesarstwa

Canarithanie stanowczo sprzeciwiali się innym rasom, uwikłali się z nimi w wojnę, lecz w samym państwie wybuchł konflikt między zwolennikami cesarzowej, a koloniami i organizacjami popierającymi Czerwonosolarnych. Wojny toczyły się nie tylko z Derganami i Terrorhaudami, ale innymi rasami - Organialami, Kai-sen, Pastoulosami, Takatonami, Astrowampirami, Nekrontyrami, Demonami, Aniołami oraz Puterbotami. Okres ten nazwano w historii gwiezdnej wspólnoty, jako Era Mroku.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki