FANDOM

„Fantazja to cała ludzka i nie-ludzka wyobraźnia. Wszystko, co stworzyliśmy - ja, ty, Kaszub... nawet dawni twórcy literaccy. Może to być tylko wieś, alb nawet międzygalaktyczne imperium. Nikt nigdy jej nie ogarnie, gdyż jest niezmierzona, jak ludzka i nie-ludzka wyobraźnia.”
―Arcturus Lwowski do Przemka 0980, kiedy wyjaśnia mu naturę i uniwersum Fantazji.
Mapa Fantazji

Mapa Fantazji autorstwa Arcturusa Lwowskiego

Fantazja - nazwa zbiorowa wszystkich ludzkich i nie-ludzkich wymysłów istot rozumnych. Odnosi się to zarówno do indywidualnych projektów, jak i do wspólnych. Może ogarniać od pojedynczego miasta-państwa na planecie, aż do całego międzywszechświatowego imperium. Nie można nią zawładnąć - jest to świat wyobraźni. Każdy włada nią na tyle, na ile wielka jest jego wyobraźnia. Fantazja nie może zespolić się z Rzeczywistością, a pomylenie jej z nią może skończyć się nieciekawie dla autora fikcji, jak choćby popadnięciem w plagiatyzację i oddanie się pod służbę Upadłemu Pierwszemu.

Fizyka

Wzgórza w Fantazji

Widok wzgórz w Fantazji, cały teren jest ni to jasny, ni ciemny

Nie panują tutaj żadne z praw fizyki - ustalają je Twórcy. Może więc to być świat, gdzie kultura będzie prymitywna lub wysoko rozwinięta, świat gdzie na pustyni są kauczukowce lub gdzieś, gdzie normalne okręty pływają po lawie. W związku z tym Fantazja nie zna żadnych ograniczeń kulturowych, wiekowych, czy też ekonomicznych. Imaginacja jest wolna od wszelkich ograniczeń i tylko ludzie hamują swoją wyobraźnię. Wielu tego nie pojmuje ale można to streścić w taki sposób - każde miejsce to jakaś planeta, każdy wymiar to system gwiezdny, każdy zespół wymiarów to gromada gwiazd. W Fantazji istnieją tak zwane Odkształcenia Myśleniowe, które stworzyły coś w rodzaju gór, dolin, depresji i innych miejsc. Jednak da się przedstawić ową mapę dwu- i trójwymiarowo, dzięki czemu chociaż trochę pokazanie świata fikcyjnego jest ułatwione.

W świecie fikcji istnieje coś takiego jak międzywymiar i to jest właściwa Fantazja. Co ciekawe po niej istoty materialne mogą podróżować tak jak na naszej Ziemi, korzystając z pojazdów gwiezdnych jak z samolotów, helikopterów czy okrętów podwodnych. Jednak należy korzystać ze specjalnych kombinezonów chroniących przez rozrywającą energią tam występującą, ponieważ jest niebezpieczny - bez odpowiednich kombinezonów ciśnienie i powietrze rozsadzą ciało i duszę od środka, zmieniając postać w Straceńca, istotę z zachowania podobną do ożywieńca. Przypomina to trochę podróże po kosmosie oraz po Pustce (sfera arkanistyczna, gdzie występują wszelkie istoty magiczne i dusze). Jednak występuje tam mnóstwo anomalii oraz istot, które są teoretycznie niematerialne, w rzeczywistości można tam je zabić strzałem z łuku bądź pistoletu. Nad Fantazją zawsze świeci czerwony karzeł, na dodatek położony w pozycji południa i będący podczas zaćmienia. Tereny są zarówno ciemne, jak i jasne, wydaje się jakby zawsze było i południe i północ.

Opis

Fantazja to zagospodarowana myślami Twórców sfera. Są to odrębne tereny, ale mogą się łączyć z innymi wymiarami. Wspólnym centrum wszechświata, rodzajem Nowego Jorku oraz siedzibą międzymarzeniowych władz podobnych do Organizacji Narodów Zjednoczonych jest wymiar, nazwany właśnie Centrum. Jest tam praktycznie wszystko dozwolone i istnieje każda rzecz. Spotykają się tam istoty z innych wymiarów. Ograniczeniem jest jedynie to, że istoty z jednego wymiaru nie mogą przejść do drugiego, gdyż to je zabije.

W Centrum jest brak władzy administracyjnej, rządzą poszczególne grupy przy pomocy wyłudzeń, strachu, korupcji i innych rzeczy, legalnych lub nie. Jednak obraduje tam Forum Fantasia, które ustala wiele zasad oraz porządek świata. Jest za słabe, by zaatakować armią regularną, lecz dzięki swoim skrytobójcom potrafią złamać morale swoich wrogów, zabijając wpływowe osoby, jak wojskowych lub polityków. Nieraz odbywały się tak zażarte walki o wpływy, że doszło do zamieszek, które przerodziły się w walkę zbrojną.

Od niezliczonych już mileniów między tak zwanymi Wielkimi Graczami trwa Nieskończona Wojna - seria konfliktów, przez które wiele terytoriów cierpi, ale tylko one zapewniają przetrwanie w tym czasie. Bez Wielkich Graczy nie byłoby bowiem pokoju w innych miejscach. Na ten czas, ponieważ nie potwierdzono istnienia obcych ras w świecie rzeczywistym, tylko ludzkość (określana przez mieszkańców Fantazji mianem Ludzkości Realnej), Reinkarnaci oraz Pierwsi są znanymi rasami Twórców.

Światy

Mapa Fantazji z państwami

Fantazja z ukazanymi państwami

Fantazja dzieli się na Światy, czyli zbiór wymiarów zamieszkałych przez rozmaite istoty. Są to:
  • Stary - znany krótko po nastaniu Nowej Ery. Jest on miejscem, gdzie zawsze koncentrowało się życie całej znanej Fantazji, to właśnie tutaj istnieją Przymierze, Porozumienie, Wielki Układ, Kombinat i tereny neutralne. Leży na południe od Anarchistycznego oraz Barbarzyńskiego oraz na północ od Centrum i Nowego. Stary Świat w większości składa się z Wielkich Graczy, kiedyś był on rozbity na inne państwa i Wielkich Graczy, którzy upadli z wyjątkiem Porozumienia a na ich miejscu powstały nowe potęgi.
  • Nowy - odkryty w dobie ery renesansu w świecie rzeczywistym. Część należy do Państw i Triumfu, reszta to tereny niezależne państwa i pozostali Wielcy Gracze. Nadal jest eksplorowany. Rozmaite wyprawy udają się na południe celem odkrycia kolejnych wymiarów i obszarów zdolnych do zasiedlenia poprzez zbudowanie kolejnych, sztucznych i zdatnych do zamieszkania.
  • Niezbadany - będący białymi plamami na mapach fantazyjnych. Odkryto tam wiele cywilizacji, jak te z Krainy Niebieskich Migdałów. Leży na północny wschód od Niebezpiecznego i wschód od Pustego. Wiele wypraw wyruszyło w tamtym kierunku, lecz anomalie i brak "stałego lądu" podczas podróży sprawia, że ciężko do niego dotrzeć.
  • Niebezpieczny - odkryty razem z Nowym, ale śmiertelnie niebezpieczny oraz mogący doprowadzić do bankructwa przy nieodpowiednich inwestycjach ekonomicznych. Koncentrują się tam rozmaite kolonie Zakonu oraz Wielkich Graczy. Niebezpieczny Świat zamieszkały jest przez hordy barbarzyńców, które ciągle ze sobą walczą, jak również wiele innych grup. To tutaj ponoć trafiła po przybyciu z Krainy Niebieskich Migdałów Główna Kronikarka Eneraidola.
  • Pusty - oddzielający Niezbadany i Niebezpieczny od Starego i Nowego. Nie ma tam wcale cywilizacji, są to pustkowia. Leży na zachód od Niezbadanego oraz Niebezpiecznego, a na wschód od Starego, Barbarzyńskiego i Nowego.
  • Barbarzyński - zamieszkały przez niebezpieczne plemiona barbarzyńców, urządzających napady rabunkowe na Stary Świat. Od zachodu graniczą z Anarchistycznym, a od południa - Starym.
  • Piracki - zamieszkały przez rzezimieszków ściganych przez prawo, przypomina niekiedy archipelagi, wyspy oraz atole, gdzie kryja się kosmiczni piraci i wszelkiej maści przestępcy. Leży na południowy wschód od Starego i północny wschód od Nowego.
  • Anarchistyczny - opanowany przez anarchistów z powodu pokonania tam Sług Upadłego Pierwszego w epickiej bitwie przez Zakon Gwiazd prowadzony przez Kileazjasza. Leży na północ od Starego Świata.
  • Pionierski - nie jeden ale wiele rozmaitych Światów, którym jeszcze nie nadano nazwy. Dopiero co zasiedlane przez mieszkańców Starego i Nowego Świata.
  • Centrum - zawiera jeden wymiar i jest tym samym jednym światem, jak sama nazwa wskazuje do centrum praktycznie całej polityki, finansów oraz kultury w fikcyjnym życiu. Leży między Światami Starym, a Nowym.

Mieszkańcy i krainy

W Fantazji mieszkają nie tylko nieinteligentne formy życia. Ludzie Realni żyją wśród ludzi, Netrolli, elfów, intarian, Nexusian, robotów i wielu innych ras. Nie tylko polityka interesuje - Fantazja rozciąga się przez wiele terenów, jak niebezpieczne ciemne Góry Kanionów Śmierci, bardzo zróżnicowane Państwa Nexusa, bardzo zurbanizowane i przeludnione Kimzakowan, malownicza Akzjana, magicznie lub technologicznie zmienione tereny Przymierza aż do niezbadanych, rozbudzających ciekawość ziem Krainy Niebieskich Migdałów. Wszędzie każdy znajdzie dla siebie jakieś miejsce.

Problematyka Fantazji

Zdaniem dr Garo Scherza Fantazja w jakiej on istnieje nie jest jedynym wieloświatem. W swoich pracach stwierdził iż ta w której egzystuje nie jest jedyną. O ile Rzeczywistość jest jednym spójnym ultrawszechświatem o tyle każdy z Twórców może mieć w swojej głowie własny wieloświat. Oznacza to iż Fantazja nie jest jedna jedyna, ale mogą jej istnieć aż co najmniej dziesiątki tysięcy. Składają się więc na nią fanony, własne uniwersa ale też prawdopodobnie wspomnienia i przeżycia z samej Rzeczywistości. W takim wypadku opisywana Fantazja może być fikcjami dowolnego z żyjących Twórców.

Zatem opisywana przez Arcturusa Lwowskiego Fantazja jest jego Fantazją, opisywana przez Przemka0980 jego i tak dalej. W jednej na przykład istnieje tylko jeden wymiar, w drugim wiele rozmaitych. Scherz zakłada też że może w takim nie istnieć odpowiednik Lwowskiego czy Aracza. W takim przypadku możliwe jest że każdy z wieloświatów tak się różni iż obce jest tam na przykład istnienie fanonów. Wyjaśnia też iż podróże z jednego wieloświata do drugiego są niemożliwe, ponieważ potrzeba świadomości zbiorowej wśród ludzkości czy nawet po prostu jest to niemożliwe z jakichś innych powodów, dotychczas nieznanych.

Ciekawostki

  • Dla wielu Fantazja jest niezrozumiała i wydaje się absurdem.
  • Według rozmaitych dowodów gdzieś w międzywymiarze może istnieć ostatni bastion Pierwszych oraz Reinkarnatów, gdzie rasy te przetrwały zagładę swego gatunku.
  • W Fantazji niewiele istot jest takich jak Twórcy, czyli mogących zginąć tylko z rąk innego osobnika swojej rasy. Niektórzy uznają to za niesprawiedliwość społeczno-biologiczną, zdaniem wielu jednak jest to spowodowane faktem, że ich dusze istnieją zarówno w Rzeczywistości, jak i Fikcyjności.
  • W tym świecie nieobce i niedziwne jest że na przykład Wehrmacht biega z karabinem Volk z Call of Duty: Infinite Warfare czy Reichswehra z Kaiserreichu walczy przy pomocy mieczy świetlnych z uniwersum Star Wars.
  • Fantazja jest spin-offem uniwersum CreepyTown, znanego pod nazwą Tale of Mysterious Creatures, rozmaitych światów stworzonych na Mój Własny Świat Wiki oraz fanonem wielu innych uniwersów. Takie uniwersum Lwowski nazywa Total Crossoverem.
  • Wiele z akcji czy innych rzeczy jest podobnych do serii Felix, Net i Nika czy Mroczna Wieża: podróż przez wymiary, bohaterowie są w świecie rzeczywistym nastolatkami z czasów gimnazjum lub liceum, a niektórzy już studentami w wieku około 20 lat lub więcej; zaawansowana technologia czy inne tego typu rzeczy, jak na przykład robot przyjacielem jednego z bohaterów; starożytne ludy, które pozostawiły po sobie tajemniczą technologię i ruiny; walka dobra ze złem okupiona jednak ciężkimi stratami i trudnymi decyzjami jednych oraz drugich oraz temat tajemniczej Mrocznej Wieży, będącej centrum całego stworzenia.
  • Tło fabularne jest w wielu miejscach podobne do sześciu słynnych uniwersów - Mass Effect, Warhammer Fantasy, Wiedźmina, Dragon Age, Warhammer 40,000 i Assassin's Creed, głównie jeśli chodzi o cechy czy klimat. Nierzadko aspekty tych uniwersów łączą się w jednym miejscu.
  • Centrum całej Fikcyjności jest jedyna możliwa droga do Rzeczywistości, stojąca w centrum obu tych wieloświatów - Mroczna Wieża. Znajduje się w samym środku Centrum, ale poza tym iż jest to odległa z każdego punktu tegoż Światu długa czarna struktura nic niestety nie wiadomo. Kiedyś niejaki Mikhaln, a po nim Przemek próbowali jednak dotrzeć, ale wokół było tyle anomalii pogodowych lub też innych, że nawet Arkany okazały się bezużyteczne.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki