FANDOM

Mapa Doliny Wikiańskiej

Mapa Doliny Wikiańskiej

Dolina Wikiańska (czasami nazywana Wikiańskim Płaskowyżem) - dolina w międzywymiarze. Jest znana ze względu na występowanie niebezpiecznych regionów oraz Trójgranicznego Centralnego Wymiaru, w którym toczyła się główna część Wojny Bermudiańskiej. Przez całą krainę płynie wypływająca z Gór Creepy rzeka zwana Templara.

Historia

Region ten istniał wedle starych przekazów ras z Wysp Arpa już kilkadziesiąt tysięcy lat temu. Możliwe że pierwszymi osadnikami byli tutaj Netrolle przybyłe drogą powietrzną lub Netelfy poprzez swoje Floty. Osadnikami tutaj żyjącymi był związek rozmaitych ras, które wspólnie nazywały sie Wikianami. Mieszkańcy najprawdopodobniej zżyli się z siłami kolonizacyjnymi, a następnie poprzez asymilację doprowadzili do postępu technologicznego. Wiele z mieszkańców zamieszkało w Górniczej Dolinie, gdzie wszechświaty tamtejsze były niezwykle bogate w cenne minerały. Inne z plemion założyły państwa na Wschodniej Pustyni, gdzie pośród ruin nomadzi stworzyli piękne miasta kupieckie. Najwięcej jednak cywilizacji powstało w wymiarach w Dolinie Gotyckej oraz na fizycznie odciętych od reszty Przerażających Bagnach.

Wikiański Płaskowyż żył w cieniu wielu ważnych wydarzeń, aż do czasu Wojny Karnańskiej, kiedy to Alians Sług zaatakował jednego z Wielkich Graczy - Imperium Karnańskie. Chociaż odparto atak, państwo się rozpadło. W trakcie tego odkryto Dolinę Wikiańską oraz fakt, że rasy z Wysp Arpa miały na jej terenie kolonie, założone już w czasie Wojny Nada'rehna. W ciągu następnych wieków, aż do rozpoczęcia Epoki Masowego Postępu, region ten odkryto nie licząc Przerażających Bagien. W tamtym czasie rozwinęły się tereny na Lodowych Pustyniach Blizzarda oraz Fiordach Młota Bojowego.

W 2015 roku odkryto Przerażające Bagna, ale wieść o tym odkryciu spowodowała, że Alians Sług rozpoczął Wojnę o Pokój na Gai Bermudii w Trójgranicznym Centralnym Wymiarze, zwanym też Terra-37-Alpha-Corolev, skrótowo Ter-37-A-Cor. Zakon i inne cywilizacje skupione wokół Centrum podjęły współpracę z ONZ i później odkrytą Federacją Bermudzką. Kilka miesięcy po zakończeniu tej wojny toszło do innej - Wojny Bermudiańskiej. Trwający 5 lat konflikt Wielkiego Układu z Przymierzem Bermudiańskim doprowadził do poważnych strat w lokalnych wymiarach, jakie należały do Cesarstwa i Netrolli. Ostatecznie wojna zakończyła się pokojem, jednak zwycięscą w większości był Wielki Układ. Od tamtego czasu na terenach Doliny panował spokój, nie licząc walk pirackich oraz wojen z bandytami.

Regiony

Pustkowia Szpona Śmierci

Olbrzymie pustkowia, pełne niebezpiecznych istot żądnych krwi, kiedyś zwierząt i istot rozumnych. Pustkowia Szpona Śmierci zawdzięczają faktowi, iż występuje tam wymiar Fallout Metro i kilka mniejszych, których uniwersum jest albo świat Metro 2033 albo też Fallout. Wielu awanturników rusza tam na polowania lub przygody. Przez te tereny przetacza się wielu Straceńców, kiedyś wojowników Aliansu Sług.

Górnicza Dolina

Leży na północny zachód od Gór Creepy, na wscód od Pustkowii Szpona Śmierci oraz na południe od Wschodniej Pustyni. Jest to teren pagórkowaty, w którym leży wiele międzywymiarowych kopalń. Największy z wymiarów - Myrtan - stanowi zlepek trzech uniwersów znanych z gier Piranha Bytes. Jedyna planeta tam istniejąca to Magalan, na jakiej są kontyneny Myrtana, krainy Abessa, Xakor, Edan, Tavar i Ignadon położone Caladorze. Niegdyś w to miejsce zsyłano najgroźniejszych kryminalistów i szpiegów Aliansu Sług, obecnie zaś magicznej bariery nie ma, a teren ten zamieszkują normalni ludzie.

Lodowe Pustynie Blizzarda

Lodowe Pustynie Blizzarda to tereny usiane śniegiem, lodem oraz przejmującym, można by rzec względem międzywymiaru, zimnem. Istnieją tutaj też lodowe pustynie, powstałe przez zmieszanie się odłamków tajemniczej cieczy z solą kuchenną i potasową, w wyniku czego cały krajobraz jest biało-czerwony. Swoje ujście ma tutaj Naher, dopływ Templary. Ona, Fiordy Młota Bojowego, rzeka Mephall oraz Rozpadliny Kaldwina, jakie dzielą Klify Kaldwina od ziem na południe wyznaczały kiedyś granicę dla poznanego świata, dopóki w 1997 roku nie przeprowadzono ekspedycji, jaka w 2015 ostatecznie odkryła całą Dolinę Wikiańską.

Wschodnia Pustynia

Leży na południe od Fiordów Młota Bojowego i na północ od Górniczej Doliny. Pustkowia te są usiane wieloma niebezpiecznymi stworzeniami i ruinami, z których często w poszukiwaniu jedzenia wypełzają Straceńcy. Wyznacza na wschodzie granicę dla Doliny Wikiańskiej. Obecnie teren ten jest bardzo dokładnie przeszukiwany przez rasy z Wysp Arpa, ponieważ ponoć znajduje się tam prastare miasto tych reinkarnatów, którzy mieli być pierwszymi z Netrolli i Netelfów.

Dolina Gotycka

Dolina pełna wymiarów i ruin w stylu gotyckim lub neogotyckim. Szaleje tam cała masa potworów wszelakiej maści. Teren przeważnie przypomina coś co można nazwać w połowie stepem, a w połowie lasem tropikalnym. Często wyruszają tam łowcy potworów w celach zarobkowych albo poszukiwacze skarbów. Utarte szlaki są jednak w miarę bezpiecznie, choć i tam nawet w okolicach korytarzy międzywymiarowych można natrafić na watahy tak zwanych vulpusemonów.

Przerażające Bagna

Teren na północnym zachodzie, który jest obszarem podmokłym, ponieważ w okolicy istnieje delta Templary. To na tym terenie leży Trójgraniczny Centralny Wymiar. Całe okolice są zamieszkałe przez wszechświaty i wymiarostatki należące do Netrolli, a w okolicy istnieje Gar-Nihara - netelficka kolonia. Na tych terenach występuje wiele niebezpiecznej zwierzyny, jak chociażby jargale czy ugnodauty.

Klify Kaldwina

Wznoszące się na południu wybrzeża Oceanu Wikiańskiego Klify te są nazwane na cześć dynastii Kaldwinów rządzącej w głównym wymiarze tego regionu - Dunwall-17. Terytoria te zamieszkuje nieliczna morska i nadmorska zwierzyna, lokalne lasy to przede wszystkim puszcze iglaste. Klify Kaldwina zawierają przepiękne porty i miasta wbudowane wewnątrz, między innymi Białyport, który jest wbudowany w klify, a brama do wszechświata Kalana jest wbudowana prosto w klifie.

Centralne Stepy

Leżą między wymiarami nad Zalewem Crafta, a Diablo Mephall. Zaczynają się kilkaset kilometrów po WarCraft Creepy, potem ciągną się wzdłuż Templary i Mephall, dochodząc do Wzgórz Nephilim na południu, skąd ta rzeka wypływa i je otacza. Istnieją też na południe od Templary i na zachód od Gór Creepy. Tereny te stanowią miejsce działań Kozaków Wikiańskich - piratów stepowych rabujących na dorzeczu Templary oraz tych terenach rozmaite miasta międzywymiarowe i wszechświaty.

Góry Creepy

Granica Doliny Wikiańskiej na południowym wschodzie. Mroczne góry, które należą do Kaiserreichu. Tamtejsze szlaki są wyjątkowo niebezpieczne, zajmują je wielkie żmije czy jeszcze inne kreatury rodem z koszmarów. Najczęściej można też spotkać tak zwane Fantazyjne Yeti, ryczące w górach i szukające kolejnych ofiar celem skonsumowania zatrutego przez atmosferę mięsa, ale nie pogardzą również i mięsem istot z wymiarów.

Fiordy Młota Bojowego

Położone są na północ od Wschodniej Pustyni przez rzekę Naher tworzą z Lodowymi Pustyniami Blizzarda masyw śniegu i lodu. Znajdują się tam Stary Świat i Astronomican, jedne z najważniejszych wymiarów w regionie, znany z eksportu mnóstwa technologii, ideologii, Arkanów oraz technologii. Fiordy Młota Bojowego są miejscem, gdzie pośród tych zatok w skale wykute są wielkie miasta-ule w stylu futuro-renesansowym.

Główne wymiary

  • Trójgraniczny Centralny - leży na północnym zachodzie, na skraju Przerażających Bagien. To w tym wymiarze znajduje się Gaia Bermudia. Niezwykle ważny wymiar, będący terenem granicznym między Wielkim Układem, Przymierzem Bermudiańskim i Porozumieniem Antywojennym. Bogaty w zasoby i siłę roboczą, sama Gaia Bermudia jest strefą neutralną. Na niej znajdują się też będąca w unii personalnej z Państwami Nexusa Unia, a także anarchistyczne Wolne Miasto Lich City. Na Górze Smoczej podpisano rozejm między Wielkim Układem, a Przymierzem Bermudiańskim.
  • Starsze Tamriel - leży na południowych krańcach Doliny Gotyckiej. To wymiar uniwersum serii gier The Elder Scrolls, gdzie Dunmerowie nie wyginęli, ale zostali odkryci wraz z wymiarem.
  • Dragon Times - uniwersum Dragon Age, podobnie zrobione jak normalne, tyle że tutaj Inkwizycja podczas Wojny z Przedwiecznym musiała się sprzymierzyć z Imperium Tevinteru, Antivą i qunari aby powstrzymać jego frakcje, do których należała też spora grupa mrocznych pomiotów. Leży na wschód od Mass Effect Creepy.
  • Stary Świat - uniwersum fanowskie świata Warhammer Fantasy. Tamtejsze planety żyją w średniowieczu lub renesansie i albo są podobne do państw ludzkich, albo należą do Chaosu, albo dzieje się tam jeszcze inna sytuacja. Można się na nie dostać poprzez Terminusy - olbrzymie fregaty kosmiczne. Można również poprzez Portale Spaczni, które umożliwiają teleportowanie się z jednego globu na drugi.
  • Astronomican - uniwersum fanowskie świata Warhammer 40,000. Jest niewielkich rozmiarów, żyje głównie z handlu wydobytą Imaginacją, trofeami ze Straceńców i innych zwierząt międzywymiaru oraz doskonałej jakości transwymiarowców. Leży w jednym z Fiordów Młota Bojowego, jest niezależny. To na Luciusie w tym wymiarze podpisano traktat pokojowy.
  • SimWorld - neutralny wymiar u wybrzeży regionu, położony na brzegu regionu trochę na południe od Trójgranicznego Centralnego Wymiaru. To świat, w którym rzeczywistość jest taka sama jak w świecie serii gier The Sims.
  • Wiedźminlandia - świat, gdzie jest tak jak w świecie serii Wiedźmin. Znajduje się na wschodnim krańcu Doliny Gotyckiej, jest niezależny. Znajduje się u ujścia rzeki Ponthara. Wiedźminlandia kontroluje okoliczne złoża arpanium oraz uprawy międzywymiarowych pól uprawnych, położonych pod szczelnymi kopułami.
  • Diablo Mephall - wymiar, gdzie akcja jest taka sama, jak w przypadku Diablo. Należy do Kaiserreichu w wyniku podboju w 1987 roku, w związku z czym należy do Przymierza Bermudiańskiego. Znajduje się u ujścia Mephallu do Templary.
  • StarCraft Creepy - wymiar, w którym świat jest taki jak w serii StarCraft. Należy do Przymierza Bermudiańskiego i jest położony na północny zachód od Zalewu Crafta, gdzie Templara spotyka się z rzeką Naher.
  • WarCraft Creepy - wszechświat ten jest taki sam, jak fikcyjne uniwersum WarCrafta. Tak jak StarCraft Creepy, położone po drugiej stronie jeziora, na północny zachód od lokacji, jest terenem Przymierza Bermudiańskiego.
  • Anno - wszechświat, w którym planety są jak wyspy i istnieją rozmaite gildie, korporacje czy jeszcze inne frakcje zajmujące każdą z nich na wyłączność, a na tej planecie frakcje ów dzielą się na kolejne, przejmując zlokalizowane tam terytoria na wyłączność. Jest wolnym wymiarem, pełniąc rodzaj polis.
  • Dunwall-17 - wymiar po części neutralny, a po części należący do Wielkiego Układu. Znajduje się tam planeta zwana przez przybyszów z innych planet Kaldwin-17. Mieszkańcy tej planety są niezależni, akcja na tej planecie nie odstaje od tego co jest przedstawione w Dishonored. Różnica jest taka, że mieszkańcy żyją w społeczeństwie technokratycznym, a odkrycie Kultu Odmieńca nastąpiło jakieś 250 lat temu. Leży na Klifach Kaldwina i jest stolicą regionu, nadmorski według prawideł międzywymiaru, przybywają do niego ekspedycje kupieckie z Nexusa i Solarii.
  • Myrtan - wymiar świata Gothic, przypadkiem odkryty przez kupiecką wyprawę w stronę Gór Creepy. Leży na terenie Górniczej Doliny i jest jej stolicą. Jest neutralna wobec frakcji dawnej Wojny Bermudiańskiej i stanowi najdalej wysunięty wymiar Porozumienia Antywojennego. W okolicy można znaleźć wiele ruin Reinkarnatów oraz Pierwszych, sam wymiar z kolei to całkiem spory świat jeśli chodzi o powierzchnię.
  • Fallout Metro - świat, w którym większe miasta mają skażone promieniowaniem zatrute powietrze, a mieszkańcy skryli się na pustkowiach, niewiele mniej niebezpiecznych. Tam założyli nowe miasta i żyją jak przystało na atomowe pustkowia - zorganizowani w bandy, plemiona lub państwa.
  • Mass Effect Creepy - świat należący do Przymierza Bermudiańskiego, jest miejscem akcji serii Mass Effect. Pochodzi stamtąd wiele fregat, pancerników oraz innych pojazdów gwiezdnych. Produkuje się tam też napęd efektu masy - specjalny napęd FTL, który pozwala naginać masę i zyskiwać prędkość większą niż światło przy pomocy zmniejszenia masy i wytworzeniu bańki FTL, takiej jak pojazdy z serii Star Trek.