FANDOM

Daniria

Daniria z kosmosu, obok niej jej księżyc

Daniria - miejsce akcji całego uniwersum Science and Magic. Przed atakiem obcych żyjące tam rasy miały technologię o charakterze steampunku i dieselpunku, a najlepiej rozwinięte regiony - cyberpunku. Estetyka stanowiła połączenie naszego XIX i XX wieku. Żyją na niej ludzie, elfy, krasnoludy, gnomy i inne rasy fantasy. W 1980 roku według jednego z najbardziej popularnych na planecie kalendarzy Danirię zaatakowała rasa znana jako Imperium, będąca grupą hybryd istot żywych i robotów.

Charakterystyka

Klimatem i swoimi właściwościami astronomicznymi przypomina Ziemię. Na biegunach są pustkowia pełne lodu i śniegu, na równiku nieprzebyte, groźne dżungle, a na zwrotnikach - pustynie za dnia gorące niczym patelnia po smażeniu. Planeta ma 4 oceany i 6 kontynentów, z czego 2 z nich są na biegunach. Posiada też jednego satelitę, Morissę.

Rasa tamtejsza, czyli danirianami jest rasą poligatunkową. Są w niej ludzie, elfy, orkowie, niziołki, ogry, trolle, krasnoludy, gnomy, a nawet wilkołaki. Danirianie przystosowali się do wielu warunków klimatycznych. Wiele ras było wojowniczych, inne zaś były albo religijne, albo gospodarcze.

Historia

Przed Dniem I

Przed inwazją obcej rasy daniriańskie gatunki rozumne były wysoce rozwinięta cywilizacją. Estetyka była gdzieś na przełomie naszego XIX i XX wieku. Przez 5 lat trwała wojna światowa, a potem rozpoczęli życie w technologii lat osiemdziesiątych XX wieku. Jedni pławili się w luksusowych usługach, drudzy trudnili się wyjątkowo ciężką pracą przemysłową, a inni jeszcze uprawiali prymitywne rolnictwo.

Dzień Inwazji - Dzień I

W 1980 roku dziwna rasa będąca pół-żywymi istotami pół-robotami najechała z kosmosu cywilizację na planecie. Zajęli gęste bory na północy, a wokół rozgorzała bitwa. Rasa najeźdźców z kosmosu nazywała się Imperium i oczywiście postanowiła zniewolić danirian oraz zostać panami tej planety.

Pierwsza faza - zarażenie

Imperium najpierw schowali się za księżycem Danirii, jedynym zresztą. Potem wypuścili na pustkowie, gdzie zaatakowali i zostali odparci wirusa. Wirus dotarł do pobliskich regionów administracyjnych, udało się jednak zażegnać ten wirus szczepionką. Imperium więc znowu przybyli i rozpoczęli atak na posterunki wojskowe w tamtym regionie.

Walki podczas Wojny Gildii

Siły Imperium atakują daniriańskich obrońców w jednym z miast

Walka trwała długo. Minął okrągły miesiąc, a Imperium rozpoczęło kolonizację. Do akcji wkroczyły inne frakcje, tworząc tym samym wspólną, międzynarodową obronę planety. Tak powstała Unia, będąca w pełni nazywana Tymczasowym Rządem Obrony Danirii. Początkowo tworzyły go trzy państwa - Ryloda, Tezarea, Dalanta. Przenieśli swą siedzibę na atomowy lotniskowiec podwodny Państwa Zakonnego klasy Elenia. Dzięki umiejętnej strategii udało się ukryć pojazd.

Walka była długa i wyczerpująca. Danirianie jednak zdołali ocalić ten teren, choć na krótko. Opracowali szczepionkę na zarazę i zdziesiątkowali pierwszą falę inwazyjną. Wtedy siły Imperium podjęły decyzję o jawnym zaatakowaniu planety - wielkie statki kosmiczne nadleciały i przygotowywały niszczycielskie typy broni.

Druga faza - Wojna totalna

Porażka w związku z zarazą i nieudany atak na niektóre państwa doprowadził do wypchnięcia najeźdźcy z kilku miast portowych i stolic połonych nad brzegami oceanów. TROD jednak poniósł w czasie walk o Arcanię w drugim miesiącu 1981 roku porażkę i został zmuszony do wycofania się z miasta. To wydarzenie zmusiło ich do wycofania się. Imperium przysłało z otchłani gwiezdnych posiłki i rozpoczęło brutalny atak na wolne dotychczas terytoria. Nie napotykali wręcz żadnego oporu, a siły jakie stawiały im czoła zdołały jedynie opóźnić im marsz.

Dowództwo podjęło razem z rządami decyzję o poukrywaniu się i tym samym zejścia do podziemia. W czasie walki doszło do użycia manobomby nad miastem Welunia, tworząc tym samym spory krater po bombie. Wojskowi poukrywali się jak tylko mogli, zorganizowali grupy partyzanckie za liniami wroga, a tymczasem siły walczące na wciąż istniejącym froncie dały czas na przygotowanie potrzebnych sił do zuchwałego ataku na jedną z fabryk broni w Yntarze, gdzie Imperium tworzyło tak naprawdę centralę satelitów bojowych, których promienie rażenia mogłyby zniszczyć całkowicie miasto wielkości Arcanii przy pełnej mocy. Drużyna Sigma, bo tak się nazywała ta grupa komandosów, która w czasie walk o miasto przekradła się do placówki odkryła dalekosiężne plany - bazę na księżycu, kosmiczne stacje bojowe, sieć obozów pracy, getta i rezerwaty, budowa wielkich budowli potęgi Imperium oraz wiele innych.

Bitwa zakończyła się zwycięstwem dla TROD. Yntar został na kilkanaście miesięcy wyzwolony, podobnie jak 1/4 tej części zajętej przez obcych. Tym samym połowa kontynentów była wolna, połowa zaś okupowana. Niedługo jednak przyszło się cieszyć ze zwycięstwa. Przybycie dodatkowych sił zaowocowało ostatecznym podbiciem planety i ziszczenia pomysłów Imperium. Uformował się nawet kolaboracyjny rząd, zwany Protektoratem Daniriańskim. TROD rozpoczął działalność jako państwo podziemne, a raczej zlepek państw tego typu z dodatkiem licznych organizacji rebelianckich działających niezależnie.

Trzecia faza - Wojna partyzancka

Od zwycięstwa w szóstym miesiącu 1982 roku Imperium całkowicie kontroluje Danirię. Tyrania jaka została ustanowiona odciska się również na przyrodzie. Wiele jezior wysycha przez zbudowane tamy i hydroelektrownie, miasta są mocno zanieczyszczone, wymiera też przez nadmierne rolnictwo i łowiectwo zwierzyna. Obecnie planeta znajduje się pod całkowitą kontrolą najeźdźców z kosmosu, nieliczne pustkowia, tereny opuszczone oraz inne miejsca poza zasięgiem reżimu są miejscami gdzie partyzanci zorganizowali swoje bazy wypadowe i walczą o odbicie swojej planety.

Schemat planety

Kontynenty

  • Kotefa - kontynent otoczony przez oceany Terisorański oraz Wschodni. Głównie górzysty, przepołowiony przez równik, drugi największy. Miejsce to stawia ciężki opór rządom imperialnym.
  • Jargha - kontynent na którym doszło do pierwszego ataku w Dniu I. Przed inwazją był to najlepiej rozwinięty technologicznie kontynent, stanowiący domenę całkowicie podległych Fizgrothice państw. Mocarstwo to rywalizowało z Rylodą w ramach trwającej od końca wojen światowych Mocarstwowej Wojny Dyplomatycznej, w której bardziej przypominało to wyścig zbrojeń aniżeli otwartą wojnę. To ten kontynent zaatakowała pierwsza fala, przez co siły mieszkańców stały się mocno podzielone i zdezorientowane atakiem obcych. Otaczają go oceany Rylodzki i Terisorański.
  • Limireth - otoczony przez Ocean Zamarznięty lodowaty kontynent, który był terenem międzynarodowych ekspedycji badawczych. Obecnie teren ten jest źródłem ciężkiej wody oraz innych wód, które Imperium wykorzystuje w swojej kampanii dominacji na planecie.
  • Orkatia - najmniejszy kontynent leżący między oceanami Wschodnim, Rylodzkim oraz Zamarzniętym. Zajmowało je jedno państwo - Tustaszja - ale były też liczne archipelagi zajęte przez inne państwa.
  • Azaria - leży między Wschodnim, Zamarzniętym i Terisorańskim oceanami. Największy z istniejących kontynentów okazał się wyjątkowo twardym przeciwnikiem, ponieważ do walki z najeźdźcą ruszyły miliardy jego mieszkańców. W chwili obecnej rząd kolaboracyjny ma tam tak duże problemy że do akcji wdrożono nawet Czarną Gwardię Imperium - straszliwe oddziały pilnujące najważniejszych osobistości w Imperium.
  • Oruestia - położony jest między oceanami Rylodzkim, Terisorańskim oraz Zamarzniętym. Kultury tego kontynentu dominowały na całej planecie w wyniku ery kolonializmu.

Oceany

  • Ocean Terisorański - jego wody znajdują się między Kotefą, Azarią i Jarghą
  • Ocean Rylodzki - położony między Oruestią, Orkatią i Jarghą
  • Ocean Wschodni - leży między Azarią i Kotefą
  • Ocean Zamarznięty - otacza Limireth, jest położony na południe od Azarii, Orkatii i Oruestii.

Rasy żyjące na planecie

Ludzie

Spośród wszystkich gatunków ludzie okazali się najbardziej wszechstronną rasą, są też zaraz po Elfach i Orkach najliczniejszymi. Mimo to ich kultury, jakike powstały w Oruestii stały się dominującymi w całej Danirii. Doprowadzili do kolonializmu czym doprowadzili do ludzkiej supremacji w liczebności, polityce, militariach, kulturze oraz ekonomii do czasu wojen światowych, kiedy to doszło do końca ery kolonialnej, a sami zeszli na trzecie miejsce. Mimo to pozostali znaczącymi graczami na arenie międzynarodowej. Obecnie ludzie są najliczniejszą grupą jeśli chodzi o opór przeciwko obcym okupantom. Ludzie dzielą się na karnację białą, czarną i żółtą, nieobcy są też przedstawiciele mieszanych karnacji. Biała karnacja jest Ourestii, żółta z Azarii a czarnadi mieszkańcy Kotefy.

Elfy

Elfy są najstarszą i obecnie najliczniejszą rasą. Po drugiej wojnie jaka ogarnęła cały świat wyprzedzili Orków i Ludzi. Rasa ta jest wybitnie magiczna, uważa się ją za najlepiej rozwiniętą jeśli chodzi o magię, ale pod względem ludzi ustępują w kwestii wojny oraz technologii. Rasa ta jest wybitnie uzdolniona w czarach, jednak ludzka psionika jaka się wykształciła ostatnio stała się dla nich rywalizacją. Jedni idą za postępem a przez to są psionikami, drudzu zostają przy staroświeckiej z punktu widzenia tych drugich magii. Pochodzą z Archipelagu Lusarani, leżącego na wschód od Azarii, a rasy jakie istnieją to: Cienia (czarni), Słońca (żółci), Nocy (fioletowi), Morza (niebiesko-zieloni), Lasu (zieloni) oraz Marmuru (biali), zaś mieszani przedstawiciele swoich ras to tak zwani Zamurowi (w Wiekach Ciemnych Elfy zakazały wśród siebie małżeństw między przedstawicielami innych elfickich ras).

Krasnoludy

Krasnoludy wywodzące się z gór Hamilesu leżących w centrum Azarii są dumnymi mieszkańcami Danirii i tak jak gnomy to urodzeni wynalazcy, jednakże w przeciwieństwie do nich są też dumnymi wojownikami. Ich piechota była w czasie Oświecenia dumą i chlubą Cesarstwa Shizorii. Tuż przez pierwszą wojną zbuntowali się i wywalczyli sobie wolność od ciemiężących ich Elfów Słońca, wygnańców z Lusarani. Zaopatrują TROD w liczne surowce, a dzięki ich technologii rolnictwa podziemnego dostarczają strawę i napitek ukrywając gospodarstwa przed inwigilacją imperialno-protektoracką.

Orkowie

Orkowie są z tego samego kontynentu co Tomadzi - Jarghi. Dawno temu jednak rozprzestrzenili się po jakimś czasie po innych kontynentach, nadal zachowując swoją spiritystyczną kulturę. Orkowie są podzieleni na rasy czerwoną z Orkatii i południowo-wschodniej Jarghi, zieloną najliczniejszą ze środka kontynentu oraz zamieszkującą zachodnie tereny rasę białą. Najliczniejszą jest rasa zielona, wielu jej przedstawicieli zamieszkuje leżące we Fizgrothice Stepy Zogzoga, kolebkę całego orczego gatunku.

Trolle

Trolle to potężnie zbudowane istoty z północy Ourestii. Ich kultura bazuje na starych praktykach szamańskich, mimo że są bitnym i mocno zaawansowanym ludem obecnie. Mimo okupacji okazali się wymagającym przeciwnikiem dla Imperium i Protektoratu, nawet Czarna Gwardia sobie nie radzi. Dzięki nim partyzanci mają wśród siebie niejako odpowiedniki imperialnych Megażołnierzy. Trolle wywodzą się z Fiordów Maghulu, kiedyś prowadzili na swoich Drakkarach wielkie wyprawy przeciwko wszystkim przybrzeżnym mieszkańcom, z czasem stali się w czasie Odrodzenia Oruesiańskiego najpotężniejszym państwem w regionie, dorównując Bolanii.

Gnomy

Gnomy są jedną z najstarszych ras, nienawidzą się z goblinami z wzajemnością, jednak oni wiedzą doskonale czym jest lojalność i poświęcenie. Gardzą pieniędzmi, ale nie oznacza to że nie zarabiają ich. Urodzeni wynalazcy, to oni skonstruowali czołg parowy, zeppeliny oraz żyrokoptery w czasach Odrodzenia. Obecnie wycofały się w góry i czynnie zaopatrują TROD w broń i pojazdy zarówno w niedostępnych dla Imperium obszarach jak i poprzez fabryki podziemne, działające tuż pod samym nosem obcych.

Wampiry

Wampiry, wbrew temu co myślano w Wiekach Ciemnych nie były żadnymi nieumarłymi, ale osobną rasą jaka powstała w Oruestii na wschodzie na krótko przed pierwszymi Ludźmi. Zamiast pić krew odżywiały się normalnym jedzeniem i piciem. Różnica polegała na tym że mają długie kły oraz każdy z nich rodzi się z potężnymi czarami.

Gobliny

Chytre gobliny były i są nadal odwiecznymi wrogami gnomów. W przeciwieństwie jednak do tych człekokształtnych wynalazców oni są wyśmienitymi magami. Niestety, gnomy są lojalne aż do końca i nie śmią zadać ciosu w plecy, ale gobliny, jak mawia przysłowie "Za garść talarów sprzeda nawet własną matkę", co nie jest dalekie od prawdy. Zieloni mali mieszkańcy Danirii wywodzą się z terenów na wschód od Stepów Zogzoga, na Oceanie Rylodzkim -  z Archipelagu Zifirri. Są jednakże świetnymi skrytobójcami w szeregach partyzantów.

Niziołki

Jedna z najmniej licznych ras. Jest o połowę niższa do Ludzi i tym samym nieco słabsza. Są urodzonymi pasterzami i rolnikami, a ponadto nie brak im zapału do walki. Ich ojczystą ziemią są tereny między Tezareą a Rylodą. W czasie inwazji Imperium zostali zagnani albo do obozów pracy albo do gett. Nieliczni co pozostali na wolności kierują partyzantką w górach.

Nagi

Nagi, inaczej wężoludzie byli bardzo nieliczną rasą, zamieszkującą południowe wybrzeża Azarii. to wojowniczy lud jaki zbudował kilka cywilizacji. Są jedną z młodszych ras, pojawili się w tym samym czasie co ludzie na Oruestii. Zamieszkują głównie wyspy oraz miasta nabrzeżne, są urodzonymi pływakami i żeglarzami. Przed Dniem I rasa ta wywalczyła sobie w ramach dekolonizacji 20 lat wcześniej kilka państw oraz polis, które w kilku przypadkach utworzyły federacje.

Zargheli

Zargheli to jaszczuroludzie z Pustyni Rabskiej. Są bardzo przywiązani do religii jaką ich prorok - Mutskiroh - głosił przeszło 1300 lat temu i zjednoczył lud i podbili krainy sąsiednie. Jednakże ich teokracja i stagnacja sprawiła że stali się słabi, co doprowadziło do ludzkiej kolonizacji ich terenów. Po pierwszej ze światowych wojen doszło do dekolonizacji obszaru, jednak nie powstania nowoczesnych państw. Ich Państwo Plemienne istniało w pustynnych górach Fares Gharat. Obecnie są jednym z najbardziej wyzyskiwanych ludów na całej planecie. Jedne grupy należą do TROD, inne jednak nie szczędzą ani ich wojsk ani sił okupacyjnych Imperium i kolaboranckiego rządu Protektoratu, przez co w oczach ruchu oporu są widziani jako terroryści, ponieważ w ich akcjach ginie masa cywili.

Tomadzi

Niedźwiedzioludzie, którzy żyją pośród dzikich ostępów mroźnych krain. W czasie przed inwazją byli rdzennymi mieszkańcami kontynentu jarghańskiego, wyparci zostali jednak najpierw przez elfy z południa a potem ludzi z Oruestii. Obecnie prowadzą działania mające na celu niszczenie, sabotowanie i wyzwalanie z obozów pracy. Dzięki Tomadom umożliwiono zorganizowanie potężnego skupiska partyzantki, które tak wdało się we znaki że Imperium odjęło Protektoratowi kontrolę nad tymi obszarami.

Aquahomini

Zwani są też ryboludźmi są podobnie jak Nagi młodą rasą, jednak mają łuski i głowę ryby. Prowadzili otwartą wojnę z Nagami i Akavithu, do czasu kolonizacji przez ludzi ich terenów dobrych 350 lat temu. Obecnie zgodnie ze swoimi dawnymi ciemiężcami jacy zmuszeni byli do dekolonizacji dobrych 40 lat temu walczą przeciwko Imperium. Dzięki nim partyzanci opracowali kilka akcji jakie sabotowały bazy od strony kanałów i tym samym zdestabilizowały w wielu miejscach reżim. Największe straty zadali jednak na szlakach wodnych.

Ciekawostki

  • Reżim imperialny nazywa tą planetą Alfa-9-012-66-Sigma-Delta.
  • Mieszkańcy planety przypominają w swojej mentalności mieszankę ludzi z okresu średniowiecza, ery Wielkich Wojen oraz współczesnych.