FANDOM

Chronologia wydarzeń ze świata Fallen Times.

Czasy przed Wojną

1905

  • 22 stycznia - wybucha rewolucja w Imperium Rosyjskim, spowodowana klęską w wojnie z Japonią.
  • 30 października - Rosyjski imperator zmuszony jest ustanowić konstytucję oraz ustanowić Dumę, jak również podjąć się wielu reform. Manifest październikowy. Premierem zreformowanego Imperium zostaje Sergiusz Witte.

1906

  • 24 kwietnia - zawiązanie Koalicji Narodów Europejskich z Trójprzymierza, która później będzie znana jako Państwa Centralne.

1907

  • 31 sierpnia - Imperium Brytyjskie i Rosyjskie podpisują traktaty w wyniku których razem z wcześniejszymi z Francją powstaje Ententa.

1908

  • W obliczu nadchodzącej wojny pozostałe neutralne państwa zawiązują Ruch Państw Neutralnych, wśród których są m.in. Szwecja, Holandia i Szwajcaria.

1909

  • Amerykański inżynier Dwight Peterson konstruuje pierwszy komputer w wersji analogowej.

1910

  • 16 czerwca - w brytyjskich laboratoriach wojskowych opracowana zostaje teoria bojowego wozu opancerzonego. Początki budowy czołgów.

1911

  • 19 sierpnia - przeczuwając zbliżającą się wojnę niemieckie zakłady nad Renem rozpoczynają eksperymenty z ciężkim wozem opancerzonym.
  • 10 października - wybuch Rewolucji Xinhai, która doprowadza do proklamacji Republiki Chińskiej, ale też jest początkiem wojny domowej między rojalistami a rewolucjonistami.

1912

  • 12 lutego - koniec wojny domowej w Chinach skutkuje wybuchem wojny o niepodległość Tybetu i Mongolii.
  • 8 października - Imperium Osmańskie wypowiada wojnę Lidze Bałkańskiej, to jest Serbii, Czarnogórze, Bułgarii i Grecji, odkrywszy ich zamiary odbicia z tureckich rąk kolejnych ziem w Europie. Początek Pierwszej Wojny Bałkańskiej.

1913

  • 30 maja - traktat londyński, w wyniku którego kończy się Pierwsza Wojna Bałkańska.
  • 29 czerwca - Bułgaria, niezadowolona rezultatem końca wojny wywołuje Drugą Wojnę Bałkańską. Zaatakowaną Grecję i Serbię o dziwo wspomagają Czarnogóra, Imperium Osmańskie i Rumunia.
  • 10 sierpnia - w wyniku traktatu w Bukareszcie Bułgaria kapituluje, kończąc tym samym Drugą Wojnę Bałkańską. Bułgaria potajemnie dołącza przez to do Państw Centralnych.

1914

  • 2 sierpnia - mimo sprzeciwu Bułgarii Turcja Osmańska dołącza do Państw Centralnych.

Czasy Wojny

1914

  • 20 sierpnia - wybucha Wojna Światowa atakiem Austro-Węgier, Niemiec, Bułgarii oraz Imperium Osmańskiego na Rumunię oraz Serbię. W jej obronie stają Imperium Rosyjskie, Zjednoczone Królestwo oraz Francja.

1915

  • 19 kwietnia - wychodzi na jaw przez agentów Ochrany carskiej że Grigorij Rasputin, jego najbliższy doradca, jest szpiegem niemieckim. Dochodzi do jego rozstrzelania w Twierdzy Szlisserburskiej na osobisty rozkaz imperatora.
  • 25 kwietnia - Ententa atakuje Dardanele celem zmuszenia Imperium Osmańskiego do kapitulacji.
  • Maj - secesja we Włoszech, w wyniku której powstaje Padania i Neapolitania. Frakcja północna opowiada się za Państwami Centralnymi, podczas gdy południowa chce pomocy Ententy.

1916

  • Lipiec - wojska Nowej Rzeszy oraz Monarchii Austro-Węgierskiej wkraczają do Królestwa Polskiego.
  • 15 września - bitwa nad Sommą. W trakcie niej Brytyjczycy rzucają do akcji czołgi Mark I jako pierwszy naród w historii świata.
  • 10 listopada - Argentyna ogłasza sojusz z Niemcami i Imperium Osmańskim.

1917

  • 19 luty - car Rosji Mikołaj II obiecuje niepodległą i wolną Polskę z własną politykę zagraniczną oraz całkowicie samodzielną, w zamian za unię personalną. Również w nim władca rosyjski deklaruje powstanie w Rosji monarchii konstytucyjnej. Wielkim Kanclerzem - premierem Imperium - zostaje Aleksander Kiereński.
  • 6 kwietnia - USA wypowiadają wojnę Państwom Centralnym, stając się członkiem Ententy.
  • 8 kwietnia - Meksyk ogłasza sojusz z Niemcami, stając się Państwem Centralnym. Wojska meksykańskie rozpoczynają atak na stany Kalifornia, Teksas i Nowy Meksyk.
  • 15 kwietnia - nad Wołgą rusza wielka ofensywa rosyjska, która wygania wojska Państw Centralnych. W ciągu miesiąca wróg zostaje przegnany na przedpola Moskwy, Piotrogrodu oraz Cieśninę Kerczeńską i północny Kaukaz. Wykorzystując to zachodni sojusznicy przeprowadzają spod Verdun, Soissons i Marsylii wielkie ofensywy, które doprowadzają do dojścia sił pod Florencję oraz Zagłębie Ruhry.
  • 21 maja - wojska rosyjskie i polskie wyzwalają tereny na wschód od Nowogródka, Lwowa i Wilna. Wkrótce siły polskie pod dowództwem generała Waleriana Czumy ogłaszają powstanie Królestwa Polskiego związanego jedynie sojuszem wojskowym i wspólnym monarchą z Imperium. Partyzanci rozpoczynają zakrojoną na szeroką skalę akcję wyzwalania miast i oddawania ich siłom polskim lub carskim.
  • 16 grudnia - Japonia dołącza do sojuszu z Włochami i Niemcami.
  • Niemiecki informatyk Friedrich Kessler i austriacki inżynier Ernst Schultz konstruują pierwszy komputer cyfrowy.
  • Frakcja południowa zdobywa Rzym i dawne Państwo Kościelne.

1918

  • 1 marca - Włodzimierz Lenin obejmuje władzę w kraju jako Wielki Kanclerz po dymisji dotychczasowego rządu rosyjskiego.
  • 11 listopada - wojska niemieckie wycofują się spod Pruszkowa po nieudanej ofensywie na Warszawę. Tymczasem na zachodzie siły alianckie docierają pod Arnhem i ustanawiają tam nową linię frontu.
  • 27 grudnia - wybuch powstania w Wielkopolsce przeciwko Niemcom. Wspierani przez Polskę i Rosję powstańcy ustanawiają tymczasowy rząd, który następnie oddaje dawne Wielkie Księstwo Poznańskie w ręce Królestwa Polskiego.
  • Oficjalne rozwiązanie rządu południowego. Włochy zostają ponownie zjednoczone.

1919

  • 12 lutego - w Galicji rząd lokalny z siedzibą we Lwowie wypowiada posłuszeństwo Austro-Węgrom ogłaszając połączenie się z Polską. Wybucha powstanie galicyjskie.
  • Marzec - roztopy doprowadzają do poważnych strat w walce o Przełęcz Łupkowską i Galicję w szeregach Austro-Węgier.
  • W USA dzięki wynalazkom Nikoli Tesli w tajemnicy zostają stworzone takie rzeczy jak między innymi czołg Tesli.

1920

  • 13-15 sierpnia - pod Paryżem i Warszawą Państwa Centralne przeprowadzają atak na pozycje alianckie. Zakończone zwycięstwem dla obrońców doprowadzają do ustanowienia stałej linii frontu wokół Królewca, na linii Odry i Nysy Łużyckiej, nad Renem, w Palestynie, Syrii, Kurdystanie, Iraku i Iranie oraz na granicy austriacko-włoskiej, w Jugosławii, wokół Bułgarii i granicy grecko-osmańskiej, a także w koloniach oraz na Kaukazie.
  • Październik - chcąc przełamać impas alianci decydują się uderzyć na okupowany Cypr. Dochodzi do podzielenia wyspy na zachodnią - brytyjską - oraz wschodnią część należącą do Imperium Osmańskiego.

1921

  • 12 lutego - Niemcy wysyłają nad Warszawę eskadrę bombowców celem załamania psychiki i woli walki Polaków. Połowa z nich zostaje zestrzelona, jednak bomby napalmowe powodują olbrzymi pożar miasta, w trakcie którego ponad 40% aglomeracji zostaje zmienionych w popiół. Setka rannych, ponad 5 tysięcy zabitych lub zaginionych.
  • 18 lutego - w akcie zemsty Polska, Imperium Rosyjskie i Finlandia organizują atak na Berlin przy pomocy bomb Tesli oraz gamma. Wywołane skażenie radioaktywne i zniszczone elektrownie znacznie załamują niemiecką gospodarkę, a ponadto doprowadza do wstrzymania produkcji uzbrojenia.
  • 24 maja - Turcy Osmańscy zostają wypchnięci z dawnych granic Imperium Rosyjskiego jakieś 5 km w głąb swojego kraju.

1922

1923

  • Sierpień - Niemcy wprowadzają do użytku pierwsze samoloty odrzutowe Turborumpler.

1924

1925

  • Rozpoczęcie budowy pierwszego generatora jądrowego w Lipsku.

1926

  • 15 kwietnia - PAZ-26 "Iżewskaja Pobieda" wchodzi na użytek Rosyjskiej Armii Imperialnej.
  • Maj - grupa puczystów pod wodzą Józefa Piłsudskiego doprowadza do puczu i ustanawia tak zwany rząd republikański sanacyjny. Piłsudski przejmuje pełnię władzy, a liderem opozycji zostają Ignacy Paderewski i Józef Haller. Działania wojenne w Polsce ustają.
  • Sierpień - piłsudczycy ogłaszają przejście do Państw Centralnych. W obliczu takiej zdrady w kraju zawiązuje się zbrojna opozycja przeciwko nim, a na terenach zbuntowanych na wschodzie w Lublinie rząd polski szykuje się do wyzwolenia kraju z pomocą sojuszników z Ententy.

1927

1928

  • Lipiec - dobiega końca wojna domowa w Polsce poprzez Okrągły Stół. Piłsudski zostaje naczelnikiem sił zbrojnych i nowym namiestnikiem, a nowym premierem wybrany zostaje Roman Dmowski. Państwa Centralne zostają w Polsce zdziesiątkowane.
  • 06 października - Ententa przekształca się w Ligę Narodów.

1929

1930

  • 02 lipca - osłabione Ententa i Państwa Centralne nie mają już sił dalej walczyć. 
  • 25 lipca - rozejm verdeński. Zawieszenie broni wskutek patowej sytuacji między Ententą, a Państwami Centralnymi. Nastaje okres teoretycznego pokoju.
  • 17 sierpnia - Włochy rezygnują z członkowstwa w Lidze Narodów i ogłaszają neutralność.

1931

  • 18 września - incydent mukdeński. Japonia samodzielnie atakuje Chiny i tworzy marionetkowe państwo Mandżukuo.

1932

  • 12 października - Komunistyczna Partia Chin wywołuje w kraju wojnę domową.

1933

  • 15 marca - upada Cesarstwo Niemieckie. Kanclerz Adolf Hitler obejmuje pełnię władzy jako Wódz Niemców w nowo powstałej Trzeciej Rzeszy, to jest dyktatury faszystowskiej. Jego polityka niszczenia tzw. "podludzi" zaczyna doprowadzać do napięcia w rozejmie oraz powolnego przekonania o wywołaniu dalszego epizodu wojny.
  • Lipiec - upadek Austro-Węgier. Austria dołącza do Niemiec, Czechy i Słowacja jako jeden naród - Czechosłowacja - odłączają się, choć pozostają sojusznikiem Niemiec. Węgry zostają niepodległym państwem wypowiadając koronę i ogłaszając się republiką. Władzę w kraju obejmuje w sposób faszystowski były admirał marynarki austro-węgierskiej Miklós Horthy.

1934

1935

  • Sierpień - wprowadzony zostaje do użytku w Armii Imperialnej pistolet maszynowy Tarasarow TA-35.

1936

  • W Rosji wynalezione zostają pierwsze roboty bojowe.

1937

  • 7 lipca - wybuch wojny chińsko-japońskiej, która jednak nie zerwała rozejmu verduńskiego. Potajemnie obie frakcje wspierają swoich sojuszników, Rosjanie jednak milczą na rozkaz Wielkiego Kanclerza Stalina.

1938

  • Czerwiec - Niemcy wynajdują pierwsze bezzałogowe pojazdy.

1939

  • 01 września - zerwanie rozejmu przez Niemcy, które atakują Polskę. W jej obronie stają sojusznicy, czyli Wielka Brytania i Francja.
  • 04 września - w wyniku afery związanej z Paktem Ribbentrop-Mołotow premier Józef Stalin zostaje zdymisjonowany i na wniosek cara postawiony przed rosyjski odpowiednik Trybunału Stanu.
  • 17 września - Rosjanie rozpoczynają ofensywę w kierunku państw Osi. Rozpoczyna się atak na Prusy Wschodnie przy pomocy Floty Bałtyckiej.
  • Niemiecki inżynier Hans Karl Ultrecht opracowuje pierwszy sterowiec zasilany silnikiem atomowym.

1940

1941

  • 19 grudnia - Japończycy wysyłają część swoich sił na pomoc Meksykowi.

1942

  • 25 lutego - grupa japońskich bombowców stacjonujących w Meksyku atakuje Los Angeles, a w okolicy desantowce rozpoczynają zrzut spadochroniarzy daleko w głębi USA.
  • 1 sierpnia - mieszkańcy Warszawy rozpoczynają walkę z hitlerowskim okupantem. Wybuch Powstania Warszawskiego.

1943

1944

1945

1946

1947

1948

1949

1950

  • 20 marca - Państwa Osi atakują resztkami sił przy użyciu broni atomowej, biologicznej oraz chemicznej tereny Ligi. W odwecie ich wróg robi to samo. To powoduje całkowite skażenie powierzchni Ziemi. Ludzie uciekają do schronów i innych miejsc pod ziemią. Rozmaite istoty giną i pojawiają się nowe.

Czasy po Wojnie

1950

  • Maj-Październik - przebudowa tuneli i kanałów wielu miast w podziemne aglomeracje.
  • Kwiecień - rozpada się komunikacja z innymi regionami na świecie oraz zjednoczony rząd polski, jak również inne przedwojenne narody. Świat pogrąża się w poczuciu że mieszkańcy danych tuneli są ostatnimi którzy przetrwali zagładę.
  • Listopad - zanikają ostatnie miejsca ocalałe od hekatomby na powierzchni, jak Szwecja czy Szwajcaria. Ich mieszkańcy zdołali schować całe miasta i wsie pod kopułami, jak również ukryć całe miasta pod ziemią.

1951

  • Ustanowione zostaje Stare Miasto, które następnie łączy się z innymi podziemnymi grupami.

1952

1984

  • Grudzień - rodzi się Fil.

2015

  • Akcja Zapisków Upadłej Ziemi
    • 28 czerwca - Fil i jej drużyna stalkerów ruszają do Starego Miasta.