FANDOM

„Widziałeś kiedyś koniec Centrum? Nie. A dlaczego nie widziałeś? Bo nie mogłeś. Bo Centrum nie ma, tak samo jak Fantazja, żadnych granic.”
―Arcturus Lwowski o Centrum.
Terrain 256
Widok na dzielnice Centrum pod kontrolą Arcturusa Lwowskiego
Centrum
Data powstania: Stara Era
Położenie: Sam środek Fantazji
Funkcja: centrum ultrawszechświata
populacja: około biliona istot rozumnych
Ważne miejsca: Kompleks Forum Fantasia, Plac Chatowania, Mroczna Wieża
Twórca: Pierwsi
Przynależność: niepodległe

Centrum - wielki międzywymiar[1] w Fantazji, leży na przejściu Starego i Nowego Świata, ale jest odrębny, składa się z wielu wymiarów naraz. Przypomina on liczne miejsca, które oddziela otchłań. Centrum jest miejscem, gdzie każdy może mieć coś do powiedzenia, a w każdej dzielnicy znajduje się coś unikatowego. Autostrady, drogi szybkiego ruchu, place oraz portale są miejscami wspólnymi, tak samo budynki publiczne.

Osoby które tam są, mogą mieć własne wymiary i posiadać całe dzielnice, wielkości od małych miasteczek, przez nowojorskie boroughs aż po megalopolis w stylu japońskim. Za najważniejszy organ polityczny uchodzi miejsce neutralne dla Nieskończonej Wojny i dla Twórców istniejące w postaci olbrzymiego kompleksu budynków Forum Fantasia. Tam decyduje się o przyszłości całej Fantazji, wstęp mają wszyscy, ale pracować mogą tylko Ci, którzy powołują kolejne uniwersa do życia, czyli Ludzie Realni, którzy w rzeczywistym świecie są normalnymi, niczym nie wyróżniającymi się ludźmi, obywatelami mnóstwa państw i zwolennikami rozmaitych ideologii.

Opis

Centrum przypomina olbrzymie miasto, ciągnące się jakby przez cały kontynent i wielkie niczym Eurazja. Wydaje się, że ta dżungla nie ma końca. Jedne dzielnice są przy oceanie, drugie z kolei na zamarzniętych pustkowiach. Jedne obfitują w drapacze chmur, inne mają tylko chatki z różnorakiego złomu i ściętego drewna. W Centrum walki dochodzą w formie zamieszek protestujących oraz kiboli przeciwko lokalnym siłom bezpieczeństwa.

Dzielnice

Archipelag Orłów

Dzielnica Arcturusa Lwowskiego, należąca do Wielkiego Układu. Przypomina on swoisty tygiel wszystkich jego uniwersów, włącznie z fanonami. Jest to zlepek doznań Arcturusa Lwowskiego, gdzie praktycznie on sam ustala prawa natury. Rządzi on w olbrzymim, piramidalnym gmachu, zwanym Pałacem Wielkiej Imaginacji, który jest przy Placu Zwycięstwa, znajdującego się przy Alei Imperialnej Chwały. Pełno tam symboli Aquila - dwugłowego orła Imperium Człowieka z uniwersum Warhammer 40,000, a który w jego domyśle oznacza symbol wolności, chwały, równości, tolerancji, braterstwa i jedności.

Wymiar ten nie dopuszcza do siebie nikogo, kto jest z wrogiej frakcji względem Arcturusa. Obecnie trwa zimna wojna między państwem jego, a pozostałymi Wielkimi Graczami. Powód jest jeden - bomba memowa. Jest to archipelag, na który prowadzą mosty zwodzone, pilnowane tak jak wybrzeża dniem i nocą. Kształtem przypomina Nowy Jork, a każde boroughs jest wyspą archipelagu. Członkowie Przymierza Bermudiańskiego oraz innych frakcji mu wrogich mają zakaz przekraczania granicy pilnie strzeżonej dzielnicy Centrum.

Gimnia

Dzielnica Zieqeua. Nie odstaje od rzeczywistych dzielnic polskich budowanych w okresie socrealizmu, a już tym bardziej od dzielnic z XXI wieku, nie licząc kilku specjalnie wzniesionych budowli arkanistycznych oraz zaawansowanych technologicznie. Prócz tego cała przypomina istne mrowiska, bowiem jest skonstruowana jako sieć miast-uli znanych z uniwersum WH40K. Do Gimnii wstęp mają też przedstawiciele innych frakcji Przymierza Bermudiańskiego.

Miejsca

Centra handlowe

Platynowe zakupy

Trzypiętrowy gmach z rozmaitymi sklepami i pawilonami. Znajduje się między dzielnicą Arcturusa, a Sergiusza KaSZuBa.

Porty morskie

Stocznia wujcia Zienia

Wielokrotnie atakowana przez kiboli Lwowskiego, obecnie przeżywa rozkwit. Położona w części kontrolowanej przez Wasieqa obsługuje małe i średnie jednostki, a nawet konstruuje je w suchym doku.

Aeroporty

Port lotniczy im. Krwawych Kruków

Dawniej należący do frakcji Arcturusa, obecnie przejęty przez Rico Aerofleet aeroport, który posiada 4 terminale towarowe i 3 pasażerskie. Położony na południe od osiedla zajętego przez Przemka.

Restauracje

Restauracja "Smaczne ciastko"

Miejsce położone w jednej z dzielnic neutralnych, leżących niedaleko budynków Forum Fantasia. Uczęszczają tam bardzo często rozmaici Twórcy, tacy jak Arcturus Lwowski, Zieqeu lub Lilith, aby porozmawiać normalnie i bez żadnych sprzeczek, skrytobójstw czy otruć.

Stacje metra

Stacja metra Vostroyańska

Zlepek trzech stacji pod ulicą Vostroyańską, która leży w neutralnej dla fanów świata WH40K strefie. Wybudowano tam bazar i restaurację McDonald's, specjalnie zrobioną pod nich. Stylistyka bardzo nawiązuje do moskiewskich stacji metra, a obrazy - do XVII wieku w Polsce i Rosji.

Bazary

Targowisko Cześka

Duży bazar zbudowany z chat wykonanych za pomocą blach, drewna, kartonów, plastiku, szkła, czy też specjalnych płacht. Wszystko stworzono podobnie do scenerii postapokaliptycznej - rozebrane z części pojazdy, rozpadające się budowle, a niekiedy też obiekty używane przez kupujących i sprzedających. Niemniej można tutaj dostać naprawdę wiele fajnych rzeczy.

Stadiony

Stadion olimpijski na wyspie

Olbrzymi stadion, gdzie użytkownicy toczą zacięte pojedynki piłkarskie, dobierając się w drużyny jedenastoosobowe. Co ciekawe przypomina gdańską PGE Arenę. Leży w jednej z wielu stref neutralnych Centrum.

Świątynie

Wielka Katedra Wszechistnienia

Siedziba główna religii znanej jako Kult Wszechojca. Wielka, urządzona w stylu futurystyczno-renesansowym katedra, w której urzęduje Hierarcha Słowa, nieformalny przywódca kultu. Nad wejściem widać wielki sztandar z symbolem ich bóstwa - symbol Wszechmiasta. Leży nieco kilkadziesiąt kilometrów na północ od Kompleksu Forum Fantasia.

Place

Plac Zwycięstwa

Plac w dzielnicy głównej imperatora Arcturusa. Stoi na nim wielki, pozłacany pomnik ów użytkownika, a sam teren jest miejscem, gdzie wchodzi się do Pałacu Nexusa - rezydencji imperialnej.

Ulice

Ulica Vostroyańska

Miejsce spotkań fanów świata WH40k. Położona tam stacja metra jest dziełem współpracy, a co najlepsze - wszystkie obiekty są budowane na styl tegoż uniwersum.

Aleja Imperialnej Chwały

Aleja, która wiedzie spod głównej bramy dzielnicy, do samego Pałacu Nexusa. Przechodzą tam liczne wiece i demonstracje.

Miejsca polityczne

Pałac Wielkiej Imaginacji

Kwatera główna Arcturusa Lwowskiego w Centrum. Jest to mocno broniony, majestatyczny, ma kształt piamidalny. Na najwyższym, siedemdziesiątym piętrze, mieszczą się prywatne pokoje Arcturusa, zaś pięć niżej lotnisko na jego osobisty, kupiony na jednej z aukcji w Centrum, transportowiec kosmiczny startujący jak helikopter.

Kompleks Forum Fantasia

Miejsce gdzie istnieje Forum Fantasia, rodzaj Zgromadzenia Ogólnego ONZ w Fantazji. W tym miejscu gromadzą się Twórcy, aby dyskutować na rozmaite tematy znaczące dla Fantazji oraz Centrum. Kompleks jest podzielny również na części wspólne i zarządzane przez rozmaite frakcje. Przypomina trochę połączenie rozmaitych budowli, jak Pałac Kultury i Nauki, Burj Khalifa, Big Ben, House of Parliament czy nawet Empire State Building.

Plac Chatowania

Miejsce pełniące rolę Hyde Parku w Centrum. Na Placu przewijają się rozmaite dyskusje, organizowane są protesty oraz wygłaszane są manifesty. Znajduje się tuż przed majestatycznym, głównym wejściem do Kompleksu Forum Fantasia. Na środku stoi statua Kileazjasza ukazującego go jako rycerza w skórzanym stroju z mieczem wetkniętym w głowę Hastadariusa. W lewej dłoni trzyma kopertę, kartkę papieru oraz pióro, co nazwano symbolem Chatu - konwersacji, obecnie praktykowanej nie przez listy a przez witryny w Internecie.

Instytucje Centrum

Flaga Instytucji Centrum

Flaga używana przez Instytucje Centrum w placówkach oraz jako bojowe oznaczenia na mundurach sił pokojowych oraz Armii Zakonnej

Instytucje Centrum to organizacje, które nie mają zbyt wielkiej władzy nad Fantazją, ale sprawiają poczucie wspólnoty i łagodzą napięcia w związku z licznymi wojnami. Jeśli jednak z zewnątrz uderzy potężny wróg, taki jak Sługi Upadłego Pierwszego, Barbarzyńcy, czy jakaś inna, nieznana wcześniej potęga, wówczas ustanowiony zostaje Sojusz Wspólny Fantazji. Nieformalnie nazwa ta obejmuje wszystkie stowarzyszone z Instytucjami Centrum cywilizacjami.

Zakon Rycerzy Wielkiego Pokoju

Organizacja militarna, ich głównym zadaniem jest znaleźć i zniszczyć Sługi Upadłego Pierwszego oraz kultystów i osoby prowadzące plagiatyzację. Zakon jest dość mocno ograniczony przez rozmaite rządy i korporacje, niemniej wiedząc, że jeśli Hastadarius zwycięży i zniszczy świat rzeczywisty i fikcyjny jednoczą z nim siły w walce z nimi. Zakonnicy mają bardzo nowoczesną, jak na standardy Fantazji, technologię. W swoim arsenale mają też parę bomb memowych czy miotaczy zniszczenia twórczości[2]. W skład Rycerzy weszło wielu zainteresowanych wojaczką Ludzi Realnych, w tym tych którzy władali jakimiś obszarami. Dzięki podarowaniu im niewielkiej połaci ziemi w Nowym Świecie stali się najważniejszą organizacją militarną w znanej Fantazji.

Forum Fantasia

Forum Fantasia stanowi rodzaj Organizacji Narodów Zjednoczonych w Fantazji. Jednoczy wszystkie rządy, organizuje projekty naukowe na miarę realnego Wielkiego Zderzacza Hadronów[3] oraz robi inne tym podobne rzeczy. Prawie wszystkie, nieliczne miejsca ogłaszają neutralność wobec Forum. Wiele postaci z całej Fantazji o profesji polityka zatrudniało się w niej. Zdanie tej grupy się liczy, aczkolwiek mniej niż Zakonu Rycerzy Wielkiego Pokoju, ze względu na rozwiniętą sieć biurokratyczną oraz próbę niejednokrotnej interwencji w politykę wewnętrzną członków wspólnoty[4]. Z tego powodu to bardziej przypomina organizację pieczętującą wspólnotę wszystkich państw wrogich wobec Aliansu Sług.

Panteon Twórczy

Rodzaj quasi-religijnej grupy, która skupia wokół siebie Ludzi Realnych, wynalazców, artystów, proroków oraz badaczy. Ich głównym celem jest tworzenie kolejnych dzieł oraz importowanie rzeczy z Rzeczywistości. Jednak tak naprawdę ich celem jest odkrycie jak można władać Imaginacją[5], jeśli nie jest się Człowiekiem Realnym. Panteon jest najsłabszą i najmniej znaczącą organizacją, niemniej jest bardzo ważna dla świata inteligencji całych cywilizacji Fantazji. Rolą Panteonu Twórczego w dużej mierze jest odkrywanie nowych wymiarów, kolonizacja nowych, pustych miejsc, budowa osad-kopuł w międzywymiarze czy eksploracja samego międzywymiaru.

Przypisy

  1. Centrum składa się bowiem z takich samych fizycznie wymiarów i są one połączone w jeden. Warto zauważyć, że portale w niektórych przypadkach można ustawić tak, by przesyłały rzecz z jednego miejsca w drugie. Działa to w formie teleportera, tylko że między wymiarami.
  2. Według konstruktorów broni to działa tak, że osoby które nim oberwały zaczynają w parę sekund czuć coraz większą pustkę, potem następuje zmniejszenie intelektu, a na końcu eksploduje głowa tak, jak dynia upuszczona i potraktowana ciekłym azotem.
  3. Mowa tu o przedsięwzięciach naukowych dobrych dla wszystkich i niemożliwych do sfinansowania przez pojedyncze organizacje.
  4. Próbowali na przykład wymusić na Przymierzu Bermudiańskim większą tolerancję i połączenie sił nie tylko wobec Wielkiego Układu, czym podpadli Federacji. Usiłowali też pociągnąć wszechmonarchę do odpowiedzialności za wybuch Wojny Bermudiańskiej, ostatecznie obie strony zgodnie odparły, że uderzyły na siebie w tym samym momencie, bez odstępu w czasie.
  5. Imaginacja jest tak potężna, że wielu porównuje jej odkrycie oraz właściwości do energii elektrycznej, która okazała się epokowym odkryciem w świecie rzeczywistym i na zawsze go zmieniła.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki