FANDOM

Walki o Nowy Walerianburg
Bitwa w Nowym Walerianburgu
Konflikt Wojna Bermudiańska
Data 29-30 grudzień 2015
Miejsce Nowy Walerianburg
Wynik Zwycięstwo Wielkiego Układu,
początek fali klęsk aż do bitwy pod Alicetown
Strony
Flaga Imperium Nexusa Imperium Nexusa Troll Netrollskie państwa
Dowódcy
Flaga Imperium Nexusa Arcturus "CreationKeeper" Lwowski (lider),
Flaga Imperium Nexusa Lanedilia Lwowska (lider),
Flaga Unii Piter Baeger,
Flaga Imperium Nexusa Kazor Gairen
Troll Zieqeu (lider),
Troll Gul Khasier
Siły
Flaga Imperium Nexusa Armia Imperium Nexusa,
Flaga Wielkiego Układu ochotnicy z państw nexusiańskich lub przyjaciół Lwowskiego,
Flaga Unii Unijny Imperialny Korpus Ekspedycyjny
Troll Finlandiavodka,
Troll Checkowia,
Troll Związek Farteński
Straty
dziesiątki tysięcy żołnierzy i pojazdów unicestwienie Grupy Armii "Negzuz Cortegz"

Bitwa w Nowym Walerianburgu była pierwszą wielką bitwą Wojny Bermudiańskiej. Odbyła się w jednym z ważniejszych nexusiańskich miast w Mieszanym Świecie. Rozpoczęło falę zwycięstw, która skończyła się dopiero w bitwie pod Alicetown. Była to pierwsza wielka bitwa wojny.

Przygotowania do batalii

Arcturus Lwowski nakazał utrzymać za wszelką cenę pozycje i nie cofać się, ale rozmaite fronty uniemożliwiały przeprowadzenie wojny błyskawicznej. Wobec tego wydał rozkaz do odwrotu w kierunku na jedno z najważniejszych miast - Nowy Walerianburg. W kierunku zachodnim, gdzie znajdował się port międzywymiarowy, skąd prowadził bezpieczny w miarę szlak do wymiaru Mieszany Świat i tym samym droga do ataku na Imperium Nexusa. Miasto przemianowano z militarnego punktu widzenia na twierdzę, obwarowano je i ewakuowano mieszkańców, razem z całym dobytkiem jaki mieli.

Tymczasem plemiona netrollskie oraz armie ich państw ruszyły w kierunku miasta, wywiad imperialny przechwycił wiadomość w której liczba żołnierzy ruszających w stronę miasta liczyła 350 tysięcy w tym ponad 100 tysięcy maszyn, między innymi czołgi, mechy, BWP, amfibie, kosmoloty, helikoptery i transwymiarowce. O 3:15 zauważono wrogą artylerię, której zasięg był 15 km od granic miasta i szybko się zbliżał.

Przebieg

Wróg u bram

Wojska netrollskie o godzinie 5 rozpoczęły atak. Artyleria rozpoczęła ostrzał Fortu Elizabeth, najdalej wysuniętej fortyfikacji tego typu. Wkrótce nadleciały Su-17, B-1, F-16, AC-130 i śmigłowce UH-60, Mi-24, Mi-28 oraz WZ-10. Walka jaka rozgorzała była ciężka. Pod ogniem okopanych sił imperialnych Netrolle ustawili szańce i kopali okopy, robili też wały ziemne. Walki najpierw działy się za pomocą artylerii i snajperów, potem przyszło lotnictwo, dopiero jak się uformowały okopy wtedy wkroczyła piechota. Wojna manewrowa była ciężka, wkrótce wkroczyły też siły powietrzne i kosmiczne. Dowódca ataku - Gul Khasier wiedział iż wdarł się spośród obu stron najgłębiej jeśli chodzi o frakcje początkowej fazy wojny. Rozkazał atak z lewej o prawej strony, biorąc Nexusian w kleszcze. Mimo to Ci bronili dwóch rzek jakie przepływały przez miasto. Udało im się sforsować pierwszą, lecz drugiej nie mogli, ponieważ jakiekolwiek pojazdy natychmiast były niszczone, a mosty obwarowane całkowicie przez siły Imperium.

Samo miasto nadal było spokojne, dopóki o 5:15 zaczęły spadać bomby i pociski artyleryjskie. Wtedy rozpoczęła się bitwa powietrzna, a artyleria miejska znalazła się w zagrożeniu. Netrolle zmuszone były się wycofać z oblegania Fortu Elizabeth i zaatakować po bokach. Dzięki ładunkom spirytusowym zrobiły wyrwę w forcie, wtargnęły do środka i poważnie nadszarpnęły stronę wschodnią, umacniając zachodnią i tym samym przebijając się przez fortyfikacje sił Lwowskiego. Na ich czele stał sam Arcyherszt Zieqeu. 12. Dywizja Pancerna i 14. Dywizjon Myśliwsko-Bombowy należące do sił Związku Farteńskiego zostały przeniesione pod jego osobistą komendę. Ogłosił iż od teraz Nowy Walerianburg jest netrollskim miastem i rozpoczął się proces jego wyzwalania.

Międzyrzecze - między frakcjami

Lwowski nie kryjąc oburzenia nakazał generałowi Kazorowi Gairenowi wycofać się za rzekę Jarhandę, a Gohrisę ustanowić jako linię kontrolowanych dzielnic miasta. Szeregi zasiliły siły z różnych regionów Wspólnoty ale też będącej w unii personalnej Unii. Gairen rozkazał aby międzyrzecze było terenem starć, ale same Netrolle usiłowały okrążyć miasto i zaatakować od strony pobliskich gór. Nexusianie szczególnie mocno się bronili w Pałacu Masońskim[1]. Pałac stał na wzgórzu i dawniej był to klasztor jednego z wyznań, którego kapłan nie płacił podatków od działalności religijnej, wskutek czego Ministerstwo Spraw Religijnych Imperium Nexusa skonfiskowało opactwo i wszystkie dobra, wyganiając mnichów i przejmując ziemie. Niedługo potem Masońska Loża Oświeconych Profanów kupiła budynek i go przemianowała na Pałac. Teraz była to twierdza imperialna. Kapłan i akolici zostali bowiem ewakuowani razem z dobytkiem do pobliskiej wioski Irghanajukh. Przez długi czas nie została zdobyta. Netrolle sforsowały Jarhandę przygważdżając imperialne nexusiańskie siły zbrojne. Gdy dotarli nad Gohrisę mosty były istnymi twierdzami, a każdy kto choć się zbliżył do bulwarów lub okien ginął z ognia bunkrów lub budynków na drugim brzegu. Ostrzał artyleryjski był tak wielki iż nierozsądne było w ogóle próbować się przeprawić.

W międzyrzeczu Pałac nadal się trzymał, teraz walka nie szła po myśli Netrolli, od kiedy okazało się iż w wieżowcach i innych wysokich budowlach kryją się snajperzy. Mieszkańcy miasta wrócili i na wieść o ataku na atrakcję turystyczną miasta - Pałac Masoński - ale też próba zniszczenia Starego Miasta w skład którego wchodził piękny ratusz i hala targowa sformowali 4 bataliony pospolitego ruszenia. Zostały one skierowane do pomocy przy zaopatrzeniu, jednakże siły te miały się wykazać w niedalekiej przyszłości. Wieść o próbie zrównania Pałacu z ziemią pociągnęła za sobą poważny łańcuch przyczynowo-skutkowy. Z całej Wspólnoty ściągnęły najbardziej elitarne jednostki. Wiele narodów biorących wówczas udział w Podbojach Arkturiańskich rzuciły się do pomocy militarnej. Nie było to jednak wypowiedzenie wojny Netrollom. W tamtym czasie doszło do poważnej porażki wśród Gór Nexus Almalexia. Wydarzenie to znane jest dziś jako Oblężenie Jarghorysu. W obliczu tego Imperium stojąc na czele Wspólnoty i sprzymierzonej z nią Koalicji Nexusa zarządził w Pałacu Nexusa tak zwane Reformy Noworoczne. Te właśnie zmiany były początkiem narodzin Wielkiego Układu i od tego momentu aż do walk o planetę Orta Netrolle zmagały się z Imperium oraz jego sojusznikami, ostatecznie zmienionym w Państwa Nexusa. Wiedząc iż same nie przetrwają zmuszone były szukać pomocy wśród wielu innych państw w swoich regionach.

Wkrótce Netrolle ruszyły z ofensywą mającą na celu osaczyć miasto, ale byli zaskoczeni gdy nagle zobaczyli jak wiele maszyn latających nadleciało. Wieść o ataku na Pałac Masoński sprowadziła za sobą takie konsekwencje iż zostali wypchnięci z międzyrzecza. Rozpoczęła się próba umocnienia zdobytego brzegu, wojska jakie szły otoczyć Nowy Walerianburg zmuszone były się wycofać natychmiast. Błyskawiczne uderzenie zaskoczyło wodza Khasiera, jaki nakazał przygotować silną linię obrony i czekać na wsparcie. Gdy tylko przyszło wsparcie natychmiast rozkazał uderzyć ponownie, przez co zdobyto niewielkie przyczółki i mosty. Wielki Układ, zdecydowany uderzyć postanowił jednak wstrzymać akcje, na rozkaz generała Gairena. W wysokich budowlach ustawiono snajperów, co wkrótce rozkazał też Khasier. Gdy tylko wszystko przygotowano rozpoczął się trwający ponad 2 godziny pojedynek snajperów oraz polowanie przez nich na oddziały. W czasie tych walk działał Piter Baeger, ochotnik z Unii, jaki dołączył aby przeciwstawić się Netrollom. Zabił równo ponad 732 żołnierzy nieprzyjaciela, a ranił ledwie 105, z czego 63 ciężko. Wtedy zyskał przydomek "Zabójcy Nowowalerianburskiego". Wykonywał głównie misje na tyłach nieprzyjaciela, niejednokrotnie zabijając dziesiątki poprzez wysadzenie czegoś w powietrze, jak na przykład cysterny z paliwem memowym.

Zwycięstwo Lwowskiego

Siły ściągnięte do miasta nie wystarczyły. Netrolle ruszyły falą i wygoniły z międzyrzecza swoich wrogów, zdobywając wreszcie Pałac Masoński i kradnąc dzieła warte ponad 15 miliardów dolarów. Grupa komandosów unijnych, kierowana przez Baegera zdołała uratować najcenniejsze dzieła jak np. kolumny, ale nie mniej cenne rzeczy jak szaty liturgiczne czy świeczniki. Wieść o świętokradztwie poruszyła cały związek wyznaniowy, który poprosił Lwowskiego, aby ten ogłosił krucjatę przeciwko Netrollom, jednak ten odmówił. Wkrótce klasy wojowników z Zieqeuem na czele prawie zajęły brzeg nexusiański, ale ten zdołał uniemożliwić ich atak. Kontrofensywa jaka wynikła zmusiła ich do walk o międzyrzecze. Wkrótce atak jaki Khasier kazał zorganizować pociągnął za sobą spore straty. Zarządził odwrót.

Wściekły Arcyherszt zarządził mu zorganizować ponowną ofensywę, ale ten nie zdołał przynieść spodziewanych rezultatów. Jedynie doszło do wojny pozycyjnej. Zieqeu, widząc iż nie zdobędą miasta nakazał zrównać je z ziemią i bronić granic netrollskich krain, ale obrona przeciwlotnicza niewiele zdziałała, a artyleria zniszczyła mniej niż 1/4 miasta. W rezultacie przed ewakuacją zniszczono ledwie 32% miasta. Nowy Walerianburg jednak nie ucierpiał za bardzo. Działał prąd, woda, gaz i połączenia komunikacyjne. W ciągu trzech dni artyleria i lotnictwo netrollskie straciły możliwość ataku na miasto z powodu utraty zasięgu, a miesiąc później wszelkie szkody naprawiono.

Wynik

Przegrana netrollskich wojowników w Nowym Walerianburgu kosztowała ich prawie połowę posiadanych sił, a ponadto zmuszeni byli do odwrotu na pełną skalę. Systematycznie Imperium z pomocą sprzymierzeńców zajmowało kolejne tereny, od najsłabszych a potem idąc po coraz silniejsze kraje i plemiona. Arcturus poczuł się tak pewny że skończy tą wojnę iż rzucił wszystkie siły do Alicetown, aby raz na zawsze z nimi skończyć. Te jednak wykorzystały jego zbytnią pewność, umocniły miasto i skupiły na sobie całą jego uwagę, doprowadzając do krótkiej, acz niezwykle krwawej walki w wyniku której po prawie tygodniu nexusiańskiej wiktorii teraz mogli sami poprowadzić siły do zwycięstwa, aczkolwiek im i ich sojusznikom szło to znacznie wolniej z powodu silnego oporu oraz dobrej organizacji wojska w regionach zajętych lub należących do Wielkiego Układu.

Siła armii

Szczegółowa rozpiska wszystkich grup biorących udział w bitwie.

Imperium Nexusa

  • 4 Kompanie Szturmowe z Ziemi Mass Nexus
  • 2 Bataliony Karne im. Almalexii
  • 4. Kompania Czołgowa z Valhalli
  • 17. Regiment Powietrznodesantowy z Elysii
  • 114. Korpus Piechoty Cesarsko-Królewskiej
  • 871. Korpus Inżynieryjny Kerwanu
  • 3 Korpusy Inżynieryjne z Fastoona
  • 8 Dywizji Piechoty Zmotoryzowanej
  • 2 Dywizjony bombowe
  • 6 Dywizjonów myśliwskich
  • Lokalna flotylla, w skład której wchodziły lotniskowce "Hiryu" i "Soraya" oraz ekranopłaty "Henryk", "Szela" i "Delacroix"
  • 2 Kompanie Arkanistyczne Unii (część Unijnego Imperialnego Korpusu Ekspedycyjnego)
  • Drużyna strzelców wyborowych Unii (część Unijnego Imperialnego Korpusu Ekspedycyjnego)
  • 154. Regiment Pancerny Stołecznej Enklawy
  • Korpus Arkanistyczny z Biel-Tan

Netrolle

  • 2 Kompanie Pancerne Finlandiavodki
  • 14. Regiment Snajperski z Finlandiavodki
  • 147. Dywizja Piechoty Szturmowej Checkowii
  • 5 Korpusów Pancernych ze Związku Farteńskiego
  • Flotylla Związku Farteńskiego, licząca między innymi lotniskowce "Pienkną" i "Ognjomyota" oraz flagową jednostkę - ekranopłat "Ardzyherżt"
  • 12 Dywizji Piechoty Szturmowej
  • 122., 145. i 190. Korpusy Inżynieryjne Alicetown
  • 154. i 155. Korpusy Arkanistyczne Alicetown

Przypisy

  1. Rodzaj świątyni, tylko tam zamiast kapłanów jest wolnomularz prowadzący spotkania z członkami tego klubu. Masońska Loża Oświeconych Profanów, jaka zajmuje się Domami (kościołami), Wieżami (klasztorami) czy Pałacami (katedrami) jest grupą jaka usiłuje rozbudzić wśród nie-masonów swoje ideały.