FANDOM

Arkany - rozmaite, paranormalne siły. Arkanami określa się psionikę, magię, telepatię, Moc i inne takie siły. Nie potrzeba różdżki, wystarczy ręka, mózg lub układ myślowy oraz składnik arkanistyczny we krwi, czy płynie maszyny. Arkaniści w wielu wypadkach posiadają takie same prawa, jak reszta. Jednakże nie wszędzie tak jest - są miejsca rządzone przez arkanofobów, a w innych brak arkanistycznych możliwości to ciężki defekt naturalny w państwach arkanofilów i arkanistów. Miejsca takie mają ustrój nazywany magokracją, czyli są to "rządy magów".

Znane w całej literaturze Arkany

  • Psionika - magia dla wysoce zaawansowanych cywilizacji. Pochodzi od fal psionicznych w mózgu, które jeśli są w idealnej harmonii z ciałem posiadacza, mogą wpłynąć na psionikę innych i miejsca wokół.
  • Magia - popularna na światach mniej zaawansowanych. Objawia się błękitną energią, mogą się nią posługiwać osoby posiadające w swojej krwi odpowiedni minerał lub gen.
  • Magia krwi - potężna, często niebezpieczna, bo używana przez demony magia. Zamiast używać minerałów magicznych wykorzystuje krew istot. Dzięki temu kontrola, oddziaływanie na rozum oraz ciało jest silniejsze niż w przypadku klasycznej wersji.
  • Antymagia - zbiór mocy potrafiących neutralizować przez wielu ich posiadaczy na neutralizowanie czarów wrogo nastawionych czarodziejów.
  • Moc - grupa Arkanów używana przez osoby w uniwersum Star Wars, podobna do telekinezy.
  • Dziura - w zasadzie nie Arkany, ale zjawisko. Ososby te nie posiadają żadnego talentu arkanistycznego, nie mogą być czarodziejami a co więcej nie tylko nie działają na nich żadne czary, ale są też niewidoczni często dla proroctw. Dziury świetnie się spisują w roli łowców czarnoksiężników lub szpiegów na dworach arkanistycznych. Nie wszyscy jednak mają ten dar - szansa na urodzenie się z nim jest jak jeden do miliarda, więc stanowią rzadkość.
  • Biotyka - jedynie w świecie Mass Effect. Są to naturalne moce u osób z pierwiastkiem zero we krwi, dzięki czemu mogą one naginać czasoprzestrzeń oraz grawitację wedle tego, jak chcą.
  • Moc Osnowy - jedynie w światach Warhammer Fantasy i Warhammer 40,000. Polega na naginaniu Osnowy wedle własnych wymysłów 
  • Moc Otchłani - moce władane przez Chaos, ale możliwe śmiertelnikom. Zatracenie się w niej może spowodować przejście na stronę Wielkiej Anarchii, ale odpowiednia siła psychiczna może temu zaradzić. Stosowana na małą skalę, w większości zakazana przez Zakon Arkanistów.
  • Telekineza - moc pojawiająca się również rzekomo w świecie rzeczywistym. Pozwala na kontrolowanie przedmiotów dzięki sile ducha, jaka płynie głównie z umysłu.

Arkany w fikcjach

  • Arkany (Postkoniunkcja) - zbiór sił paranormalnych, jakimi władają rozmaite istoty. Są one bardzo powszechne, wiele osób umie się nimi posługiwać, a wiele też ich nie ma. Nieliczni są nieczuli na nie w ogóle i są nazywani Dziurami.
  • Arkany (Nexus Uniwersum) - nadprzyrodzone moce u niektórych wybrańców. Ci, którzy je kontrolują są w stanie naginać wedle woli okolicę. Najpotężniejsi Arkaniści zyskują miano Arkanostratów - bomb nuklearnych w wydaniu czarodziejów. Dla wielu każdy Arkanista jest na wagę złota.
  • Magia (Science and Magic) - siły nadprzyrodzone, złożone z pięciu elementów: wody, ziemi, wiatru, ognia i duszy. Na Danirii występują naturalnie przez meteor który miliony lat wcześniej trafił w planetę.
  • Psionika (Saga SPORE) - dziedzina pozwalająca osobom wykorzystywać mózg w celu wykonywania rozmaitych czynności. Pochodzi w wyniku wpuszczenia specjalnych nanitów do krwi i mózgu, przez co moce nadnaturalne można pozyskać w każdym wieku.
  • Arkany (Świat Fantazji) - nadprzyrodzone zdolności pojawiające się w ponad połowie miejsc i u 1/3 mieszkańców. Osoby praktykujące je nazywa się różnie, od czarodziejów przez arkanistów, aż po wiedźmy.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki